BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olvasva Bulvárlapok vezetik az osztrák sajtópiacot

Hazai elemzők és külföldi befektetők gyakran hangoztatják, a magyar sajtópiac bulvárszegmensében van még tartalék - ugyanakkor térvesztést jósolnak a minőségi sajtó számára. A szomszédos Ausztria lappiacának legfrissebb adatai tükrében érdemes elgondolkodni a prognózisokon.

A harmadik negyedév példányszámadatai alapján a minőségi napilapok csoportjában az előző esztendő azonos időszakához képest napi hatezer eladott példánnyal javította pozícióját a Die Presse. Az előrelépés hátterében a nyomtatott példányszám emelése áll: a közel 95 ezer újságból mintegy 74 ezer talál naponta fizető vásárlóra, többségük előfizetőknél. Kevéssel lemeradva követi Ausztria másik vezető országos napilapja, a Der Standard, amelyből 2001 harmadik negyedében naponta átlagosan 67 500 példányt adtak el. Erős regionális napilapnak számít 89 ezres eladott példányszámával a Tiroler Tageszeitung és a maga több mint 74 ezrével a Salzburger Nachrichten is. A bulvárszegmenst 918 ezer terjesztett és ebből 877 ezer értékesített példánnyal a Kronen Zeitung vezeti, a sorban második a Kleine Zeitung, amelynek 275 ezer terjesztett példányából 255 ezer hoz lapárbevételt. A Kurier 196 ezer terjesztett példányából 181 ezer az eladott - derül ki a független osztrák példányszám-auditáló szervezet, az ÖAK friss jelentéséből.

A legnagyobb példányszámú közéleti hetilap regionális kiadvány: az OÖ Rundschau (a. m. Felső-ausztriai Körkép) 100 ezer példányban kel el, ezen belül 90 ezer előfizetőknél. A heti magazinok szektorát a Ganze Woche vezeti 346 ezres eladott példányszámmal, ám ezen belül csupán 38 ezer előfizetővel. A műsorújságok közül a TV Media 284 ezres eladott példányszáma a legmagasabb. Ez ugyan messze elmarad például a magyar TVR Hét 400 ezer fölötti példányszámától, amiben minden bizonnyal szerepe van annak, hogy a magyarral ellentétben az osztrák médiapiacon hirdetési bevételeiket tekintve a televíziók egyelőre csak második helyen állnak a nyomtatott sajtó mögött. Ez a körülmény az osztrák kereskedelmi csatornák közeli beindulásával várhatóan változni fog: mint arról lapunk is hírt adott, a kiírt országos és regionális frekvenciákra bel- és külföldi vállalkozók részéről egyaránt tömeges volt a jelentkezés. Az osztrák médiahatóság várhatóan még decemberben dönt a nyertesekről.

Az osztrák napilappiac több ponton lényegesen eltér a magyarétól: a nyolcmillió lakosú Ausztriában a vezető országos napilap messze a Népszabadság átlagosan 200 ezres eladott példányszáma mögött kullog, sőt a piacvezető magyar országos lapénál kevesebb vásárlón a szomszédban két címnek kell osztoznia. Ugyanakkor Ausztriában a hazainál sokkal nagyobb a bulvárlapok részesedése: ezekből napi 1,3 millió példány kel el. További különbség, hogy míg nálunk a buvárlapok előfizetése az egyes címek teljes értékesítéséből szerényebben (10-25 százalék között) részesedik, Ausztriában e szegmenshez a lojalitását előfizetéssel kifejező erős közönsége van: a három vezető bulvárcím együttesen naponta közel egymillió törzsolvasót mondhat magáénak.

Hazai elemzők és külföldi befektetők gyakran hangoztatják, a magyar sajtópiac bulvárszegmensében van még tartalék - ugyanakkor térvesztést jósolnak a minőségi sajtó számára. A szomszédos Ausztria lappiacának legfrissebb adatai tükrében érdemes elgondolkodni a prognózisokon. Acsay Judit-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.