Paolo Fresco, az olasz FIAT autókonszern elnöke folyamatosan próbálja meggyőzni a közvéleményt arról, hogy a járműgyártás eladásának szakmai körökben folyamatosan lebegtetett ötlete minden alapot nélkülöz - írja a Financial Times. Az elnök korábban 35 évig a General Electricet (GE) erősítette, pályafutásának végén már a második ember lett a cégnél. A FIAT tanácsadójának korábbi főnökét, Jack Welchet kérte fel, akinek vezetési alapelve a "megjavítani, eladni vagy bezárni" jelmondatra épült.

Fresco nem győzi hangsúlyozni, hogy a FIAT és az autógyártás ennek ellenére elválaszthatatlan egymástól.

Mint mondja, a médiában már lejárt lemez, de továbbra is tartja azt az álláspontját, hogy az amerikai General Motorsszal két évvel ezelőtt aláírt szövetség nem jelenti a saját gyártás végének kezdetét. Arra is hivatkozik, hogy korábbi munkahelye, a GE rengeteg üzletrésztől vált meg története során, de a hagyományosnak tekintett háztartási gépektől és izzóktól soha. Pedig ezek az üzletágak nem voltak mindig a legsikeresebbek, mégis a cég nevét a közvélemény ezekhez kötötte.

Fresco elismeri, hogy a FIAT nagy átszervezések közepén tart. A társaság hivatalosan a portfólió egyensúlyba hozásáról beszél, vagyis átalakít, elad, bezár és vesz is üzletrészeket. Ezt azért teszi, hogy az autóipar hullámzó teljesítménye helyett folyamatosan stabil maradjon üzletmenete. Az elnök szerint tehát a változások éppen az autógyártás megtartása, semmint leépítése érdekében történnek. A legutóbbi tervek szerint az egységet négy profitcenterré választják szét, és így az egyes FIAT alá tartozó márkáknak nagyobb hangsúlyt adnak. Az Alfa Romeótól egy év alatt az értékesítés duplázását várják, de az autógyártás egészét tekintve a fő cél mégis a nyereséges működés visszaállítása. A csoport hatmilliárd eurós adósságát eközben felére csökkentenék, kötvénykibocsátásból egymilliárd, néhány részleg eladásából pedig kétmilliárd euróra számítanak.

A FIAT ugyanakkor várhatóan bevásárló körútra is indul, különösen az energetikai, a biztosítási és az áruhitelezési üzletág bevételnövekedésével számol ennek köszönhetően. A csoport 2004-re tervezett 65 milliárd eurós bevételéből az említett egységek már 20 milliárdot termelnének. Összességében a FIAT négy stabil szektort szeretne: személygépkocsik, haszongépjárműk, mezőgazdasági gépek és szolgáltatások. Az átszervezések előzetes becslések szerint 18 üzem bezárásával és hatezer alkalmazott elbocsátásával járnak majd.