BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy radikális és alázatos arisztokrata

Szepsy István az egyik legismertebb magyar borász külföldön, Magyarországon most kapta meg az "Év Bortermelője" címet. Két pincészetet irányít Hegyalján, a családi vállalkozás mellett a Királyudvar Kft.-ben 10 százalék erejéig tulajdonos is. A Szepsy-borok régóta a tokaji csúcstermékek sorába tartoznak, ám célja az, hogy a világ édes borai között is feljussanak a legnagyobb csúcsokra. A célok eléréséhez mind a szőlőtermesztésben, mind a borászatban egyszerre kell kíméletlenül radikálisnak és alázatosnak, ugyanakkor arisztokratikusnak lenni, vallja.

- Hogyan lehet két nagyon komoly hegyaljai pincészet irányítását időben összeegyeztetni?

- Amikor nem alszom, akkor dolgozom. Nincs szabadság, nincs hétvége. Ez nem panasz, nem is tudnék mit csinálni a pihenőidőmben, annyira foglalkoztatnak és lekötnek a szőlővel és a borral kapcsolatos terveim, céljaim. Nem rendezkedtem be hobbikra, nem vadászom, nem horgászom, nekem a munka és a hobbi összefolyik.

- Tehát nem bánta meg, hogy belevágott a Királyudvar vezetésébe?

- Nem, hiszen ezen idő alatt fejlődött fel a Szepsy-pince is. Az épület csodálatos keret mind a két cég számára, a feldolgozás vagy például a palackozás tekintetében a családi cégem feltételei is javultak, mivel a Királyudvarnál végzem ezeket is. Több lehetőség adódik így marketingben, ismertségben is.

- Mekkora volt a saját cég említett növekedése?

- A Királyudvar beindulásával párhuzamosan 10-ről 24,2 hektárra nőttek a saját szőlőterületeim. A Szepsy egyéni vállalkozás. Kaptam egy nagyon komoly vételi ajánlatot a családi cégre, de semmilyen pénzért nem eladó. Nem is tehetném ezt meg, sem a családommal, sem üzlettársammal, a Királyudvarban fő tulajdonos Antony Hwanggal szemben. Az induláskor ugyanis azt mondtam neki, a saját cégem nem eladó, és nem is társulok be vele a közös vállalkozásunkba. A Királyudvarban mint egyén vagyok tulajdonos. Így a piacon ismertebb, jobban bevezetett saját cégemet nem adhatom el egy versenytársnak. De a családom alól sem vehetem ki. Ez egy örök háttér, amibe vissza lehet vonulni. Ez kell ahhoz, hogy jól érezzem magam a bőrömben. Az is fontos, hogy újra van valamije gazdasági értelemben a családunknak. De még ennél is többet jelent számomra, hogy a meglévő területünk pont olyan, pont úgy helyezkedik el, ahogy én elgondoltam. Nekem nem pénzre, hanem erre az életmódra van szükségem.

- Mik a fejlesztési irányok, lesz-e további területvásárlás?

- A Szepsy-céget már nem akarom méret tekintetében különösebben bővíteni. Egy-két hektár megvásárlása még lehetséges, azért, hogy összeérjenek a szőlőink. Jobb években a családi pincénkben 90-100 hektoliter bort dolgozunk fel. Ez 16-18 ezer palack 6 puttonyos aszúhoz és Szepsy Cuvée-hez elegendő. Még van mintegy 500 palack eszencia is. Az 1997-es boraim jórészt már elkeltek, de már elfogyott az 1999-es Cuvée is. Minden évben újabb országokban jelennek meg a boraim, a közelmúltban Észtországban, Norvégiában, Svédországban, Finnországban, Belgiumban, Oroszországban és Angliában.

- Mennyi az éves árbevétel?

- Jelenleg 40 millió forint, de szeretném elérni legalább az évi 100 millió forintot. Egyes boraim Londonban már literenként 50 ezer forintnak megfelelő összegért találnak vevőre. Ezt a szintet kell a többi tételeinkkel is elérni, illetve a lehetőségekhez képest meghaladni. A Királyudvar tervezett éves árbevétele 400-500 millió forint. Remélem, a hazai értékesítés eléri majd a 20 százalékot, néhány év múlva éves szinten 60 ezer palack édes bort kellene eladnunk.

- Tudatos, előre elgondolt koncepció alapján alakult ki a Királyudvar és a Szepsy kapcsolata?

- Hegyalján nagyon erős versenytársak vannak, olyan tőkeerős cégek, amelyekkel nekem a külföldi piacokon kell megmérkőznöm. Ehhez egy idő után nem lett volna meg a feltételrendszerem. A fő cél, hogy a Szepsy és a Királyudvar boraia világ legnagyobb édes borai közé kerüljenek. Ebből a szempontból másodlagos az éves bevétel. Ezért nem készítjük a tokaji kínálat teljes választékát, hanem csak a legjavát. A két céget azonos koncepció alapján irányítom. A termékek, a termelési eljárások is megegyeznek. A területek, a talajok, a mikroklímák és természetesen a fajtaszerkezet persze eltérő. Üzlettársammal együtt az a koncepciónk, hogy minél több szállal kötődjön egymáshoz a két cég. A tulajdonos tudja, hogy a Szepsy nevet jobban lehet erősíteni a világban, mint a Királyudvarét. A marketing szempontjából szükség van a személyekre. Annyi pincét ismer a fogyasztó, hogy az újak bevezetésé hez a legmagasabb kategóriákban szükség van arcokra, lehetőleg színes egyéniségekre. A radikalizmusunkra alapozzuk a marketinget és az imázsépítést.

- Szepsy István személyében a külföldi fogyasztó leginkább a radikalizmust értékeli?

- Igen, de remélem, hogy a szenvedélyességemet is észreveszik, s az elhivatottságot. Fontos az is, hogy magán a terméken, a boron túl is legyen mondanivalóm. Szeretném megszerettetni Tokajt, úgy, hogy próbálom megértetni Hegyalja lényegét. A kommunikációban még nagyon sokat kell fejlődni. Ezt nem lehet megtanulni, érteni és érezni kell. A felkészüléskor el kell merülni a részletekben, hogy tudjál globálisan beszélni. A részletek ismerete és szeretete nélkül nem lehet valódi kisugárzást teremteni.

- Melyek ezek a részletek?

- Minden évben sok kísérletet folytatunk, a szőlőkkel a területeinken, és a borral a pincében. Ezekkel egyrészt fejlesztjük a szakmai látókörünket, bővítjük a lehetőségeinket, de mindez azért is hasznos, hogy minél jobban érezhessük az anyag rezdülését. Azért a többes szám, mert szeretném, ha az ilyen mélységű kommunikációra többen is képesek lennének a cégnél. Kellően magabiztosnak kell lenni anélkül, hogy átesnél a ló túlsó oldalára. A bor világában szükség van egy kis arisztokratikus nyugalom kisugárzására. Ez az alap, ugyanakkor látszódjon a mester alapossága, a szőlő és a bor iránti alázata, a jövőbe látás, az optimizmus. Érzékeltetni kell, milyen mélyről jövünk, és ugyan már sokat haladtunk előre, de még messze nem vagyunk a végén.

- Alázatosan kell radikálisnak és arisztokratikusnak is lenni?

- A borászatban ezek nem annyira egymást kizáró fogalmak. A legtöbb nehézséget az arisztokratikusság okozza. Akkor voltam igazán arisztokratikus, amikor ezt a legkevésbé engedhettem volna meg magamnak. Volt egy olyan időszak, amikor nem volt pénz a boltba menni, de azt a kereskedőt, aki sokallotta a boromért kért pénzt, mondván, ilyen árak Bordeaux-ban vannak, azt udvariasan elküldtem Bordeaux-ba. Pedig elvileg örülnöm kellett volna, ha legalább fél áron, vagy akár harmadáért elviszi a boromat. De mégsem tettem meg, mert tudtam, abban a pillanatban romba döntöm az egész koncepciót. Hamarosan érkezett egy másik kereskedő, és megadta az általam kért árat.

- Mi a Szepsy-koncepció lényege?

- 1992-től kezdődött az a folyamat, aminek eredményeként kialakult a termelési koncepcióm, és így sikerült elérni egy meglehetősen magas termékminőséget, amelyhez megfelelően magas ár is kapcsolódik. Tíz évvel ezelőtt kezdtem a szőlőtermelésben megvalósítani a csúcsborok megszületéséhez feltétlenül szükséges radikális módszereket. Nem elég, hogy nagyon jó fekvésben legyen a szőlő, mert ha egy tőkének az optimálisnál több fürtöt kell nevelnie, csökken a koncentráció, nem lesz olyan a minőség. Az egyik dűlőnkben például 1994-ben arra volt szükség, hogy már érésben ledobáljuk a fürtök egy részét. Olyan volt az évjárat, hogy láttam előre, még az a kevés szőlő is nehezen aszúsodna be megfelelő módon, amennyit őszig rajta hagytam a tőkéken. Nem tartottak normálisnak, amikor az érett, de még csak alig aszús fürtök egy részét ledobáltam a földre. Jöttek utánam egyes gazdák, felszedték és feldolgozták a gyümölcsöt. Nem bántam, és tény, hogy abban az évben másokkal ellentétben én jó aszút szüretelhettem. Kevés termett, de az nagyon jó volt.

- Még most is különcnek tartják?

- Nem, ugyanis látják az eredményeket. Örülök annak is, hogy e radikális módszernek, tehát a nagyon erőteljes termésritkításnak, vannak szép számmal követői is. A teljes képhez az is hozzá tartozik: a kilencvenes évek első felében Hegyalján befektető külföldi cégek, elsősorban franciák, szintén olyan termelési kultúrát hoztak, amelynek egyetlen célja van, a legmagasabb minőség elérése. Ez és az én kezdeményezéseim erősítették egymást, hatottak egymásra.

- Hogyan radikális a borász?

- Törekedni kell a borok egyensúlyának további finomítására. Az árat nem a természetes cukor mennyisége, vagyis az édesség alapján kell megszabni, hanem az alapján, hogy az édesség milyen egyensúlyi helyzetben, tehát mekkora sav- és alkoholtartalom mellett valósul meg. Koncepciómban törekszem a radikalizmusra. Ennek egyik legfőbb eleme: a megoldások és a minőség terén semmivel sem vagyok elégedett. Nem elsősorban a pénzért kell csinálni az egészet, hanem azért, hogy mindig jobb és jobb legyen a bor.

- Mennyire elégedett akkor az eddig bepalackozott boraival?

- Többnyire nagyon ízlenek, de azt tudom, hogy még egyik sem 100 pontos. A tokaji nagy bor tömör definíciója szerintem az, hogy a magas természetes édesség mellett a legjobban iható, tehát a leginkább optimális cukor-sav arányt felmutató édes bor. Ez a lényege az előbb említett egyensúlynak. Éppen ehhez kell nagyon ismerni a kisebb termőhelyeket, hiszen a jó egyensúly minden évjáratban más-más módon érhető el az egyes dűlőkben vagy dűlőrészekben.

- A radikalizmus az árak kialakítására és a nyereségtervekre is vonatkozik?

- Abban az értelemben igen, hogy tudnunk kell, mi a valódi értéke az egyes borainknak, és az ehhez megfelelő árat következetesen el is kell érte kérni. Nyereség terén nem számolok többel, mint 15 százalék. Pincei áron, tehát nem fogyasztói áron a Szepsy-borok palackja ma 7-8 ezer forint. A hazai piacon a fogyasztói ár 80-90 százalékkal magasabb, külföldön nem ritka a 300 százalékos többlet.

- Melyek egy tokaji borász arisztokratikus vonásai?

- Fontos egy bizonyosfajta nagyvonalúság is. Nem anyagi értelemben, hanem úgy, hogy a veszteségnek látszó dolgokat is meg tudjam lépni a cél érdekében. Ilyen a nyári fürtválogatás, a termés szelektálása, amely eredményeként sokak által jónak tartott aszúszemeket mégsem dolgozunk fel, mert nem igazán jók.

- Cégvezetőként is arisztokratikus?

- Mindig arra törekedtem, hogy emberséges vezető legyek, és a rám bízott, vagy az alkalmazásomban álló emberek jól érezzék magukat a közösségben. Az eredménynek csak úgy van igazán értelme, ha mások is jól érzik magukat a cégben. Ebben a szakmában a legjobb motiváció a példamutatás. Tudják rólam: a legkorábban kelek és a legkésőbben fekszem, látják, hogyan telik egy napom. A Királyudvarnál negyven állandó alkalmazottunk van, de időszaki munkákra ennél jóval több emberrel állunk kapcsolatban. Mivel - szerencsére - nagyon stabil az alkalmazotti csapat, ezért a közeli jövőben valamilyen érdekeltségi rendszert is be szeretnék vezetni, így az eddiginél is jobban tudjuk honorálni, ha valaki mindent megtesz a minőségért. A szőlőtermesztésben csak a Királyudvarnál vannak állandó alkalmazottak az egész borvidéken.

- Mit jelent önnek az ?Év Bortermelője" cím?

- Nagyon örülök neki személyesen is, de Tokajnak is szüksége volt a címre, hogy a figyelem belföldön is ráirányuljon. A hazai piacra üzletileg és referenciaként is szükség van. Az is fontos, hogy a Magyarországra látogató külföldiek itthon is találkozzanak a tokaji borokkal. A presztízsborhoz az is hozzá tartozik, hogy többen akarják megvásárolni, mint ahány vevőnek jut belőle. Hagyományos módon tehát nem lehet reklámozn.

- Hogyan kivitelezhető ez?

- Lesznek például 2002-től olyan termékeink, amelyeket kizárólag árverésen lehet majd beszerezni, még a kereskedőknek is. Lesz ilyen aukció Magyarországon is, valamint Londonban és New Yorkban. Nem az árakat akarjuk felverni, hanem felhívni a figyelmet arra, ez egy nagyon ritka és nagyon értékes termék. Évente néhány ezer palack kerül majd így forgalomba. Egy ilyen aukció esetében legalább olyan fontos a közvetett hatás, hiszen ez is a márkaépítést szolgálja.

Kovács András István

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.