Német vállalatvezetők mostanában leginkább a forgalom csökkenésére vagy stagnálására, a nyereség zsugorodására panaszkodnak, s nem sok reményt látnak a javulásra. A következő konjunkturális fellendülés kezdetét az idei év helyett 2003 tavaszára tolták ki az elemzők.
Az élenjáró német vállalatok toplistáját immáron 44. ízben ismertető Frankfurter Allgemeine Zeitung a Lufthansa példáját említi: a német gazdaság egykori zászlóshajója tavaly a veszteségzónába került, s nagyjából ugyanez vonatkozik az autóipari cégekre is. Bár tavaly ismét rekordot döntöttek eladásaik, a gyatra kereslet miatt az idén folyamatosan csökken a termelésük, így árbevételük és nyereségük is. Ők viszont magukkal rántják a beszállítókat, a Continental például forgalma növekedése ellenére már tavaly veszteséges volt. A távközlési cégeknek is közismerten nehéz a helyzete, veszteségeik óriásiak.
A válság nem kíméli a bankszektort sem. Csupán a Deutsche Banknál ötmilliárd euróval, kétmilliárdra esett az adózás előtti eredmény, a Commerzbanknál a mérleg többlete 1,3 milliárd euróról 100 millióra, a Dresdner Banknál 1,7 milliárdról 186 mil-
lióra csökkent. A kiskereskedelem már most leírta az egész idei évet, ahogyan a hirdetési és az idegenforgalmi szakma is. Az építőiparban már kísérletet sem tesznek, hogy megjósolják az ágazatban várható fellendülés idejét.
Korábban már sokan figyelmeztettek: a mostani válságot nem szabad alulbecsülni. Közéjük tartozott Robert Koehler, az SGL Carbon elnöke, jelezve, hogy néhány hónapnál tovább tart, amíg a fellendülés idején kialakított struktúrák hozzáigazodnak az új körülményekhez. A különböző szempontok - nyereség, árbevétel, profitráta, foglalkoztatás - alapján összeállított toplisták alapján a vállalatok egy időre félretehetik vérmes reményeiket: a Siemensnél például bő 70 százalékkal csökkent a mérleg többlete tavaly.
A válság erejét mutatja, hogy az idén még több vállalat megy csődbe. Az év első hat hónapjában olyan nagyágyúk jutottak erre a sorsra, mint a Herlitz, a Kirch médiabirodalom, a Philip Holzmann, a Fairchild-Dornier, a Schneider Technologies, a Kinowelt vagy a Babcock Borsig. A válságjelek megmutatkoznak a munkaerőpiacon is, egy-két céget leszámítva a vállalatok nagyszabású elbocsátásokat hajtanak végre.
Vannak azonban optimista hangok is. Így például a BASF - amely tavaly a legnagyobb nyereséget felmutató német vállalat volt - továbbra is komoly megrendelésállományról, növekvő nyereségről számol be, ahogyan fő versenytársa, a Bayer is. Rajtuk kívül a nyertesek között vannak az energetikai cégek vagy az autóipari vállalatok közül a BMW, amely árbevételét 3, nyereségét 50 százalékkal növelte tavaly, s hasonló cipőben járt a Puma is. Mindamellett az elemzők szerint ezen jó példák nem elegendőek ahhoz, hogy belőlük az egész gazdaságra érvényes fellendülést lehessen kiolvasni. Sőt, a dollár gyengül, így csökken az USA-ba irányuló export, ami egyébként jó alapja lehetne a kisebb belföldi kereslet ellensúlyozásának.
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.