A felmérés kitér arra, hogy a nagy amerikai cégeknél a direktorok éves javadalmazása - alapfizetés, üléseken való részvétel díja, a hosszú távú teljesítménnyel öszszefüggő célprémium - első ízben lépte át a 100 ezer dolláros küszöböt 2000-ben: a megkérdezett cégeknél a középérték 104 439 dollár volt, 6,8 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi 97 750 - tette közzé elemzésében a Mercer Human Resource Consulting. 2001-ben ugyanakkor, amikor már mutatkozni kezdtek a gazdasági válság jelei, az igazgatósági tagok további 10,9 százalékos emelést kaptak, s ezzel a közvetlen juttatás átlagos értéke éves szinten elérte a 115 687 dollárt.
Eközben a megkérdezett vállalatok - 350, évi 5-6 milliárd dollár árbevételű cég - vezérigazgatóinál az átlagos közvetlen éves juttatás (alapfizetés, éves bónusz, hosszú távú célprémium) 6,9 százalékkal növekedett, ami a legkisebb mérték az elmúlt évtizedben, miközben a célprémium nélküli éves összeg 2,8 százalékkal, egymillió dollárra esett. Ezzel összefüggésben szakmai körökben arra emlékeztetnek, hogy az igazgatósági tagok javadalmazásának rendszerét nem szokták túl gyakran módosítani a cégek.
A felmérésben szereplő vállalatok mindössze 26 százaléka változtatott az alapfizetéseken. Így például évi 34 ezer dollárról 35 ezerre nőtt az éves tiszteletdíj (készpénzben, illetve részvényben), az üléseken való részvétel honoráriuma 1300 dollárról 1500-ra alkalmanként. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi 10,9 százalékos növekedés jó része a prémiumrendszerben következett be. A hosszú távra szóló prémium-célkitűzés összege 56 ezer dollárról 61 ezerre emelkedett, de gyakorlatilag változatlan maradt a direktori tiszteletdíjak többi eleme. A Mercer elemzéséből kiderül az is, hogy egyre fontosabb szerepet játszik az igazgatósági tagok javadalmazásában a részvényjuttatás.
Mindemellett az igazgatói fizetések igen eltérően alakulnak az egyes ágazatokban: a legmagasabb az informatikával kapcsolatos területeken - a legalacsonyabb a kiskereskedelemben, illetve a mezőgazdasági berendezésekkel foglalkozó cégeknél.
Az elemzés felhívja a figyelmet arra, hogy a legutóbbi amerikai vállalati botrányok tükrében a közvélemény egyre kritikusabban szemléli az igazgatósági tagok munkáját. S bár többségük felelősségteljesen látja el feladatát, a kínos ügyek miatt sokan nem szívesen végeznek majd ilyen munkát. Magyarországon még csak most kezd elterjedni, hogy a részvénytársaságok igazgatótanácsába igyekszenek szakmailag hozzáértő embereket beválasztani - mondta a Világgazdaság érdeklődésére a Hill International személyzeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.
Fazekas Zsolt utalt arra, hogy míg Amerikában bizonyos életkor után a szakmai sikereket elért embereket automatikusan beválasztják néhány vállalat igazgatótanácsába, nálunk kétféle indíttatásból kerülnek ilyen posztra: egyrészt politikaiból, másrészt szakmaiból. A részvénytársaságok igazgatói között vannak olyanok, akiket ismertségük miatt neveznek ki, s ők általában reprezentációs feladatokat látnak el. A többiek, a talán kevésbé ismert "arcok" végzik a tényleges munkát - azaz általában a vállalat stratégiájának a kidolgozását.
Nálunk az igazgatói tiszteletdíjak általában havi 100-200 ezer forint között vannak. Akad kiugró javadalmazás is, ez azonban manapság ritkaságszámba megy. Általában véve elmondható, hogy Magyarországon a vállalati vezetők e rétege még nem annyira alakult ki, a rendszer még nem anynyira kiforrott, mint az iparilag fejlett országokban. Kevesebb az igazgató és jóval kevesebb a részvénytársaság. Különösen igaz ez a nyilvános részvénytársaságokra nézve, amelyeknél törvény írja elő bizonyos számú igazgatóság felállítását. Nálunk az igazgatóságok általában 6-8 fősek, míg az amerikai felmérésben szereplő cégeknél 11 tagúak. Az igazgatók hazánkban általában fix összeget kapnak. Fazekas Zsolt elmondása szerint Magyarországon egyelőre még nem jellemző, hogy az igazgatósági tagok javadalmazását a cég teljesítményéhez kötik. A javadalmazásban nincs annyi összetevő elem, mint például az USA-ban, ahol egy-egy bizottsági ülésen való részvételért is szép összeg üti az igazgatók markát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.