Házak között címmel hazai festőművészek csoportos kiállításával kapcsolódott a Deák Erika Galéria az októberi építészeti hónap programsorozatához. A tárlat érdekessége, hogy a műalkotásokat nem a galéria, hanem az Oktogon című építészeti magazin főszerkesztője, Bojár Iván András válogatta.

A 16 neves művész egy-egy alkotását bemutató kiállítás nem a képzőművészet térformáló, térgeneráló szerepével kacérkodik. Sokkal inkább jellemző a tárlatra a kurátor által "budapesti iskolának" nevezett, új festői irányzathoz sorolható alkotások felvonultatása. "Családi fényképek, újságokban véletlenszerűen talált ideál életet sugalló magazinhirdetéseken megjelenő fotók közvetítésével új témákat, területeket találó vizuális érzékenység fejlődött ki az utóbbi években a magyar képzőművészetben" - írja Bojár a kiállítás kapcsán.

A Budapesten egyre több helyen látható "ultramodern" építészeti együttesek is ennek az új "iskolának" váltak fontos elemeivé. Tulajdonképpen ez a jellegzetes pont szolgáltatta a kiállítás apropóját. Ilyen házakban és épületekben lapulnak meg Szűcs Attila jól ismert kiüresített és elhagyott hálószobái, itt játszódnak Nemes Csaba és Szépfalvi Ágnes mindennapi történetei, életképei is. Vagy épp e falakkal szemben, a szocreál lakótelepek és bérházak udvarai inspirálták Fehér László, Szűts Miklós, ISKI Kocsis Tibor festményeit, Pinczehelyi Sándor és Gábor Imre panellakásokat dekoráló, művészi elképzeléseit. Ezen képek témája a nagyváros, "amely látványával jutalmaz, sűrűségével pedig fenyeget". (KG)