Nehéz helyzetbe kerül az, aki a Nemzeti Fejlesztési Terv készítésével kapcsolatos uniós előírásokat autodidakta módon szeretné megismerni. Ha ugyanis az NFT angol megfelelőjét bepötyögi az EU hatalmas hivatalos honlapjának máskor jól működő keresőprogramjába (www.europa.eu.int/search), kevés és meglehetősen értékelhetetlen találatot fog kapni eredményül.
Ennek oka, hogy a nemzeti fejlesztési tervnek az EU előírásai szerint elvileg nem is nemzeti szinten kellene elkészülnie, hanem régiónként. Legalábbis a strukturális alapok működésének közös előírásait szabályozó tanácsi rendelet (1260/1999/EC) főszabályként azt írja elő, hogy az alulfejlett vagy strukturális nehézségekkel küzdő térségek uniós pénzekből történő támogatására kidolgozott fejlesztési terveket regionális szinten kell kidolgozni. Mivel azonban a tagjelölt országokban nincs elég jól kiépített és az EU-val önállóan is kapcsolatot tartani tudó regionális intézményrendszer, célszerűnek tűnt élni a rendeletben biztosított azon lehetőséggel, amely szerint az uniós pénzekben részesülő valamennyi régió közös fejlesztési tervet adhat be a támogatás alapjául. S mivel hazánkban mind a hét régió alulfejlettnek minősül az EU-besorolás szerint (egy főre jutó GDP-je nem éri el az uniós átlag 75 százalékát), vagyis a strukturális alapok rendelkezésére bocsátott források 69,7 százalékát szétosztó 1. célkitűzés hatálya alá esik, az egész ország területére kiterjedő fejlesztési terv kidolgozása vált lehetővé - némileg egyszerűsítve az uniós pénzekhez való hozzáférést.
Az unió előírja, hogy az ft-t csak az általa érintett partnerekkel való konzultáció után lehet benyújtani elfogadásra az Európai Bizottsághoz. A bizottságnak öt hónap áll rendelkezésére annak megvizsgálására, hogy az ft konzisztens-e a strukturális alapokat szabályozó uniós rendelet céljaival, illetve az EU-s területfejlesztési támogatások megítéléséről szóló döntés meghozata-lára. Ahhoz, hogy e döntés kedvező legyen, az ft-nek tartalmaznia kell: egy helyzetleírást, amely ahol csak lehet, számszerűsítve ismerteti az alulfejlett régiók helyzetét, tekintettel az őket sújtó egyenlőtlenségekre, lemaradásaikra és fejlődési lehetőségeikre; egy stratégiát az unió területfejlesztési céljainak elérésére a támogatásba bevonni kívánt régió(k)ban; a strukturális alapokból származó uniós támogatás tervezett felhasználását, amely egy indikatív átfogó pénzügyi táblázat formáját ölti az ft-ben javasolt minden egyes intézkedési prioritás esetében a felhasználni kívánt uniós pénzekről, a nemzeti társfinanszírozásról és a magántőke esetleges bevonásáról; beszámolót az ft elkészítése során a konzultációba bevont partnerekkel folytatott egyeztetésekről; az egyes strukturális alapokat érintő részleteket, beleértve a felhasználni kívánt összegeket; a tervezett operatív programokat, különös tekintettel azok specifikus céljaira és a tervezett intézkedések főbb típusaira Mivel pedig hazánk egész területe az 1. célkitűzés hatálya alá esik, az nft-nek mindezeken kívül még azt is be kell mutatnia, hogy a tervezett intézkedési prioritások összhangban vannak az érvényben lévő nemzeti foglalkoztatási tervvel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.