Riasztó mértékben, 45 milliárd dollárral zuhant a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, a BYD tőzsdei kapitalizációja. A befektetőkben erős kétségek vetődtek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai autógyár bírja-e az öldöklő árversenyt.
A kínai elektromosautó-gyártó Hongkongban jegyzett részvényei több mint 30 százalékkal zuhantak a történelmi csúcshoz képest, amelyet ráadásul alig négy hónappal ezelőtt értek el, és így alulteljesítik versenytársaikat. A Bloomberg által összegyűjtött adatok szerint a BYD-re vonatkozó eladási ajánlások száma a legmagasabb szintre emelkedett 2022 óta.
A befektetők egyre kevésbé türelmesek a BYD stratégiájával szemben, amelynek lényege, hogy mély árengedményekkel próbál piacvezető szerepre törni, élen járni, miközben a kormány szigorít a szektort sújtó úgynevezett involúció visszaszorítása érdekében.
Peking attól tart, hogy a kínai villanyautógyárak pusztító árversenye deflációs spirált indít el a gazdaságban, és rontja a kínai autógyártás nemzetközi megítélését.
A kínai vezetés szerint a jelenlegi helyzetben a gyárak ugyan képesek növelni globális piaci részesedésüket – a folyamatos árcsökkentések miatt, de ez hosszú távon nem fenntartható. Ezzel párhuzamosan viszont a BYD nagy riválisai, mint például a Geely, a Zhejiang Leapmotor, vagy a villanyautók piacára nemrég betört Xiaomi egyre nagyobb teret nyernek.
Bár úgy gondolom, hogy a befektetők hosszú távon továbbra is pozitívan tekintenek a cégre, komoly aggodalomra ad okot a BYD agresszív stratégiája, amely az árnyomással elért piaci részesedésnövekedésre épít
– kommentálta a helyzetet a Bloombergnek Kevin Net, a Financiere de L Echiquier ázsiai részvényekért felelős vezetője, hozzátéve, hogy rövid távon ez továbbra is nyomást gyakorolhat az árbevételre és a nyereségre egyaránt.
A vállalat nyeresége a júniussal zárult negyedévben 30 százalékkal zuhant – nagyrészt az árháború hatásaként. A cég profitja több mint három éve nem csökkent. Kína vezető elektromosautó-gyártója, a BYD az elmúlt években agresszív árcsökkentési politikát folytatott.
A piaci megfigyelők szerint a 2026 első negyedévében bemutatandó új modellek kulcsfontosságú részvényárfolyamot befolyásoló tényezők lesznek a BYD számára. A vállalat egyes premierjeit a következő évre halasztotta, hogy a járműveket versenyképesebbé tegye, miközben riválisai sikeres újdonságokkal léptek piacra.
Egyetlen gyártó sem tudja a termékciklusát örökké erősen tartani — még a BYD sem
– mondta Xiao Feng, a CLSA Hong Kong Kína ipari kutatásának társvezetője. A BYD kínálata 2018–2024 közötti dominanciája után elavulttá vált, és a vásárlók inkább az olyan „új arcok” felé fordultak, mint a Geely és a Leapmotor.
Belföldi kihívásai ellenére a BYD külföldön komoly térnyerést ért el, köszönhetően több új modell piacra dobásának és a lokalizált termelés fokozásának. A Goldman Sachs elemzői szerint 2025-ben a külföldi értékesítés elérheti az egymillió darabot, jócskán meghaladva a menedzsment év eleji 800 ezres célját.
Az értékeltség is vonzó a részvény esetében, hiszen
a papír a jövőbeli becsült nyereség 17-szeresén forog, elmaradva a hároméves átlagtól, ami 20-szoros.
Eközben az opciós forgalom rekordmagasságba, közel 600 ezer nyitott szerződésig emelkedett, ami csaknem a háromszorosa a júniusi szintnek.
Minden szem a vállalat közelgő hazai modellbemutatóira szegeződik, ahol a fókuszban az új funkciók és az árazási stratégia állnak. Az elemzők az
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.