BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nagyon nagy bajba került a Szegeden gyárat építő BYD: nem bírja a versenyt – a szemünk előtt ég el a tőzsdén

Pekingnek nem tetszik a kínai villanyautók öldöklő árháborúja, deflációs nyomástól tartanak. A BYD ugyan külföldön piacokat szerez, viszont keményen belemart a bevételbe és a profitba. A jövő évi új modellek azonban fordulatot hozhatnak.

Riasztó mértékben, 45 milliárd dollárral zuhant a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, a BYD tőzsdei kapitalizációja. A befektetőkben erős kétségek vetődtek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai autógyár bírja-e az öldöklő árversenyt. 

BYD
A BYD öngyilkos árharcot indított, a befektetők egyelőre ezt nem díjazzák, de jövőre fordulat jöhet / Fotó: NurPhoto via AFP

A kínai elektromosautó-gyártó Hongkongban jegyzett részvényei több mint 30 százalékkal zuhantak a történelmi csúcshoz képest, amelyet ráadásul alig négy hónappal ezelőtt értek el, és így alulteljesítik versenytársaikat. A Bloomberg által összegyűjtött adatok szerint a BYD-re vonatkozó eladási ajánlások száma a legmagasabb szintre emelkedett 2022 óta.

Egyre szkeptikusabbak a befektetők, főleg a pekingi ellenszélben

A befektetők egyre kevésbé türelmesek a BYD stratégiájával szemben, amelynek lényege, hogy mély árengedményekkel próbál piacvezető szerepre törni, élen járni, miközben a kormány szigorít a szektort sújtó úgynevezett involúció visszaszorítása érdekében. 

Peking attól tart, hogy a kínai villanyautógyárak pusztító árversenye deflációs spirált indít el a gazdaságban, és rontja a kínai autógyártás nemzetközi megítélését.

A kínai vezetés szerint a jelenlegi helyzetben a gyárak ugyan képesek növelni globális piaci részesedésüket – a folyamatos árcsökkentések miatt, de ez hosszú távon nem fenntartható. Ezzel párhuzamosan viszont a BYD nagy riválisai, mint például a Geely, a Zhejiang Leapmotor, vagy a villanyautók piacára nemrég betört Xiaomi egyre nagyobb teret nyernek.

Bár úgy gondolom, hogy a befektetők hosszú távon továbbra is pozitívan tekintenek a cégre, komoly aggodalomra ad okot a BYD agresszív stratégiája, amely az árnyomással elért piaci részesedésnövekedésre épít

kommentálta a helyzetet a Bloombergnek Kevin Net, a Financiere de L Echiquier ázsiai részvényekért felelős vezetője, hozzátéve, hogy rövid távon ez továbbra is nyomást gyakorolhat az árbevételre és a nyereségre egyaránt.
A vállalat nyeresége a júniussal zárult negyedévben 30 százalékkal zuhant – nagyrészt az árháború hatásaként. A cég profitja több mint három éve nem csökkent. Kína vezető elektromosautó-gyártója, a BYD az elmúlt években agresszív árcsökkentési politikát folytatott. 

  • A BYD 4,6 millió jármű leszállítására számít az idei évben, 
  • ami jelentős visszaesés a korábbi, 5,5 milliós célhoz képest. 
  • Ahhoz, hogy még ezt a csökkentett célt is teljesítse, a vállalatnak mintegy 1,7 millió járművet kellene leszállítania az utolsó négy hónapban — ez komoly kihívás az elöregedő modellkínálat és az új szabályozási környezet fényében.

A jövőre érkező új modellek trendfordulót hozhatnak a BYD számára 

A piaci megfigyelők szerint a 2026 első negyedévében bemutatandó új modellek kulcsfontosságú részvényárfolyamot befolyásoló tényezők lesznek a BYD számára. A vállalat egyes premierjeit a következő évre halasztotta, hogy a járműveket versenyképesebbé tegye, miközben riválisai sikeres újdonságokkal léptek piacra. 

Egyetlen gyártó sem tudja a termékciklusát örökké erősen tartani — még a BYD sem

– mondta Xiao Feng, a CLSA Hong Kong Kína ipari kutatásának társvezetője. A BYD kínálata 2018–2024 közötti dominanciája után elavulttá vált, és a vásárlók inkább az olyan „új arcok” felé fordultak, mint a Geely és a Leapmotor.

Belföldi kihívásai ellenére a BYD külföldön komoly térnyerést ért el, köszönhetően több új modell piacra dobásának és a lokalizált termelés fokozásának. A Goldman Sachs elemzői szerint 2025-ben a külföldi értékesítés elérheti az egymillió darabot, jócskán meghaladva a menedzsment év eleji 800 ezres célját.

Az értékeltség is vonzó a részvény esetében, hiszen 

a papír a jövőbeli becsült nyereség 17-szeresén forog, elmaradva a hároméves átlagtól, ami 20-szoros. 

Eközben az opciós forgalom rekordmagasságba, közel 600 ezer nyitott szerződésig emelkedett, ami csaknem a háromszorosa a júniusi szintnek.

Minden szem a vállalat közelgő hazai modellbemutatóira szegeződik, ahol a fókuszban az új funkciók és az árazási stratégia állnak. Az elemzők az 

  • új külsőt, 
  • a God’s Eye önvezető rendszer beépítését az olcsóbb modellekbe, 
  • az akkumulátorfejlesztéseket és 
  • a plug-in hibridek megnövelt hatótávját várják.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.