BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szigorítástól félnek a diszkontok

Az áron aluli értékesítés, valamint a nem megfelelő készlet alapján meghirdetett akciók régóta vita tárgyai a kiskereskedelemben. Renate Künast fogyasztóvédelmi miniszter asszony most a gyártók, a fogyasztók és a kiskereskedők védelmében a német versenytörvény módosítását javasolja. A tisztességtelen verseny tilalmáról szóló megújított szabályozás véget vetne az elsősorban az élelmiszerpiacon tapasztalható példa nélküli leértékelődési folyamatnak, amely számos beszállítót, kisvállalkozást és közvetetten a termékek minőségét, illetve a fogyasztókat is hátrányosan érinti - adja hírül a Handelsblatt.

Magyarországon a kérdés szintén napirenden van, szakminisztériumi és versenyhivatali szinten. Sőt, élelmiszer-ipari termékek vonatkozásában az agrárrendtartási törvénytervezet kifejezett tiltást fogalmaz meg az áron aluli értékesítésre, amely alól csak a vállalkozás felszámolása jelenthet kivételt - tájékoztatta lapunkat Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy tapasztalja, hogy sokan vannak, akik támogatnának egy ésszerű korlátozást. Ez ugyanis nemcsak a versenyben ellehetetlenülő kis cégek érdeke, az árháborúban apadó nyereségszintek miatt a nagyobb hálózatok is jobban járnának.

A szakember szerint fontos, hogy a szabályozás egységes, minden szereplőre kiterjedő legyen, ésszerű ugyanakkor kivételek megfogalmazása is. Ilyen lehet a szezonális cikkek vagy a lejárathoz közeli és nagy menynyiségben készleten lévő cikkek kiárusítása. Nehéz feladatot jelent ugyanakkor az ilyen indokolt esetek pontos definiálása.

Németországban a diszkonthálózatok dömpingrohamát segítette az euró bevezetése is, az Aldi, a Lidl és a Penny az újraárazásnál jelentős kedvezményeket érvényesített. Mivel ezek az élelmiszer-kereskedelemre összpontosítanak, a jóval szélesebb választékkal bíró szupermarketekkel szemben jelentős piaci részesedést tudtak megszerezni az év folyamán. Részesedésük a német piacon jelenleg már 35 százalék feletti, és a 3 százalékos piacszűkülés mellett magukat az igen szűk számú abszolút nyertesek közt tarthatják számon.

A jelenleg még formálódó német joganyagtervezet kitérne az akció meghirdetésekor minimálisan tartani szükséges készlet nagyságára is. Vámos György szerint ilyen szabályozási igény Magyarországon még hivatalos fórumon nem merült föl, jóllehet vásárlói panaszokról érkeztek már hírek.

A "készlet erejéig" szóló akciók ugyanis bizonyos esetekben alkalmasak lehetnek a vásárló megtévesztésére, illetve a versenytársakkal szembeni tisztességtelen magatartás fogalmát is kimeríthetik, ilyen módon pedig a versenytörvény szankciói lépnek életbe.

Bár a német piac adottságai és szokásai miatt másként működik, a szabályozásban ellenérdekelt diszkonthálózatok válasza feltehetően egybehangzó. A Magyarországon 12 áruházzal jelen levő, világszerte 50 milliárd euró feletti forgalmat elérő Metro-csoport németországi vezetése szerint "a piac nemcsak az ár, hanem a minőség által is szabályozza magát, további állami beavatkozás tehát szükségtelen".

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.