BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tavaly stagnált a benzinpiac

A hazai üzemanyagpiac tavalyi, első féléves lendülete júliusban megtört a motorbenzin és a gázolaj jövedéki adójának emelé-sével. Éves szinten 3,6 százalékkal több üzemanyag fogyott - tájékoztatta a Világgazdaságot Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

Tavaly bő 2,8 milliárd liter üzemanyagot adtak el Magyarországon a MÁSZ tagvállalatai, amelyek a hazai üzemanyag-kiskereskedelem 90 százalékát uralják. Ezen belül közel 1,7 milliárd liternyi motorbenzint és közel 1,5 milliárd liter gázolajat forgalmaztak. Utóbbi termék forgalma a valóságban nagyobb, mint a benziné, de a statisztikában ez nem érzékelhető, mert a dízelnek legalább fele közvetlenül a nagyfogyasztókhoz kerül - magyarázza Wilde György.

Az elmúlt év első felét korábban nem látott üzemanyag-forgalom jellemezte, benzinből 6,5, gázolajból 7,6 százalékkal bővült a fogyasztás. Ebben szerepe lehetett, hogy januárban az előző kormány nem emelte az üzemanyag jövedéki adóját, így csak az olaj világpiaci árváltozása mozgatta az árat. A lendület azonban megtört, miután július 1-jével, a jövedékiadó-törvény 2000-es módosítására hivatkozva a kormány megemelte az üzemanyag adóját. Ezzel az üzemanyag adóterhelése Magyarországon lett a legmagasabb a térségben. A gázolaj is drágább lett, mint bármely szomszédunknál. Így az év második felében a benzinforgalom stagnált, a gázolajeladás 2 százalékkal nőtt.

Egyedül a 95-ös oktánszámú benzin forgalma bővült éves szinten, mégpedig 9,1 százalékkal. A 91-esé 18,2 százalékkal esett, a 98-asé 11,6 százalékkal. A MÁSZ főtitkára hozzátette, Magyarországon kevés olyan kocsi fut, amelyet ólmozatlan 98 oktános benzinre terveztek. E benzinbe már gyárilag belekeverik az ólompótlót, emiatt viszonylag mégis sok fogy belőle. Viszont egyre többen választják az olcsóbb megoldást: a 95-ös ólommenteshez utólag adják az ólompótló adalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.