BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támogatási alapot javasolnak

A 2003. évi adótörvények fuvarozókat hátrányosan érintő szabályozásáról is tárgyaltak a közelmúltban az érdek-képviseleti vezetők a Pénzügyminisztériumban (PM). Egyebek között kezdeményezték az úthasználati, illetve a parkolási díjban lévő áfalevonhatóság megteremtését a 2004. évi adójogszabályokban, és a gépjárműadó-kedvezmény visszaállítását.

A megbeszélésen elsőként az üzemanyagár-emelésekhez kapcsolódó felvetések kerültek napirendre - tájékoztatta lapunkat Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a Pénzügyminisztériumban a közelmúltban folytatott tárgyalásokról. A fuvarozók fontosnak és elengedhetetlennek tartották, hogy a jelenlegi, a háborús lehetőséget sem kizáró válsághelyzetben olyan stratégiát alakítsanak ki, mely egy esetleges elszabaduló olajár kedvezőtlen hatásait kompenzálni képes. Ugyanis a háború esetén bekövetkező üzemanyagár-robbanás a fuvarozóvállalkozások tömeges tönkremenetelét eredményezheti.

A fuvarozók szerint a jelenlegi magas üzemanyagár, mely alapvetően a termelői ár növekedésével jön létre, most már szinte túlhaladta azt a tűréshatárt, mely 2000-ben kiváltotta a fuvarozók erőteljes tiltakozását. Ez szükségessé teszi, hogy konkrét tárgyalások kezdődjenek a kompenzálás kialakítására - mondta Dittel Gábor. A szakma részéről javaslatként hangzott el, hogy a termelői ár növekedésében megjelenő áfa mértékével megegyező támogatási alapot hozzon létre a kormány, mely a korszerűtlen járművek cseréjét, illetve a kétüteműek katalizátorral való felszerelését biztosítaná.

A megbeszélésen kitértek a 2003. évi adójogszabályokban lévő, fuvarozókat hátrányosan érintő szabályozások kérdésére is. A fuvarozók képviselői kezdeményezték az úthasználati, illetve a parkolási díjban lévő áfalevonhatóság megteremtését a 2004. évi adójogszabályokban is. Továbbá szükségesnek tartják a csökkentett gépjárműadó-kedvezmény eredeti szintre történő viszszaállításának, valamint a minőségi járműcsere esetén az átírási illeték 2002. évi mértéke szinten tartásának újratárgyalását.

Kezdeményezték a fuvarozók képviselői az állami kamattámogatás részvételét a kedvezményes követelésértékesítési tevékenységben. Ezzel a közúti közlekedési szolgáltató kis- és középvállalkozók 90-120 napos fizetési határidő helyett 3-5 nap alatt jutnának a fuvardíjukhoz.

Szóba került még, hogy EU-csatlakozásunkig biztosítsa a PM a nyugati határok minél jobb és gyorsabb átjárhatóságát. A jelenlegi többórás, akár napos várakozások ugyanis jelentősen csökkentik a magyar nemzetközi fuvarozók versenyképességét. A megbeszélés végén megállapodás született arról, hogy a pénzügyminiszterhez tartozó témákban március közepéig szakértői tárgyalásokon keresik meg a lehetséges megoldásokat.

Dittel Gábor szólt arról is, hogy a fuvarozók munkaügyi problémái sem tűrnek halasztást. Ilyen elsősorban a munka törvénykönyve és a vezetési és pihenési időt szabályozó, úgynevezett AETR között lévő ellentmondások végleges feloldása. Fontos - mondta az ügyvezető főtitkár -, hogy a járművezetők készenléti, ügyeleti rendszerben történő foglalkoztatásának szakmaspecifikus definíciója is bekerüljön a munka törvénykönyvébe. Szükségesnek tartják továbbá az általános bérköltségek csökkentésével a színlelt munkaszerződések felszámolását. Elengedhetetlennek nevezte, hogy a belföldi fuvarozókra is kiterjesztett, ez év április 1-jétől alkalmazandó vezetési idő jogszabályi előírást ellenőrző módszereket egységesítsék és az országban e témában mindenhol azonos jogértelmezést alkalmazzanak, illetve az ehhez szükséges feltételeket kialakítsák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.