Összehangolt EU-s felkészítés
A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary) - mint arról lapunk korábban beszámolt - április 7-én együttműködési megállapodást írt alá a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal. Ennek jegyében az ipartestület megkezdte a vállalkozások felkészítését az EU-csatlakozásra. A közelgő (május 29-i) közgyűlést megelőzően az ország tizennégy nagyvárosában rendeznek regionális találkozókat.
A fórumokon Dittel Gábor ügyvezető főtitkár tart tájékoztatót. Ennek során felvázolja az Európai Unió piaci környezetét jellemző állapotot, bemutatja a közúti fuvarozási szakma hazai helyzetét és az EU-felkészülés várható lépéseit. A statisztikai adatokkal illusztrált előadásból kiderül, hogy a magyar fuvarozási piac heterogén, és döntően a mikro- és kisvállalkozások jelentik a kínálati oldalt. A keresleti oldalon viszont megfigyelhető egy koncentráltabb s komplexebb szolgáltatásokat igénylő kör, a személyszállító szolgáltató autóbuszos vállalkozóknál pedig a különjárati kereslet csökkenése.
Az ügyvezető főtitkár kitér arra is, hogy ebben a környezetben mire készüljenek a NiT-tag vállalkozók, s a felkészüléshez milyen segítséget tud nyújtani az ipartestület tagjainak. Egyebek között szó esik arról, hogy a korlátos tevékenységi engedély pályázatok és ebből kiindulva a nemzetközi árufuvarozási tevékenység szabályozásában milyen változások várhatók (liberalizáció, ökopontrendszer, úthasználati díjak, a járművek nyolcéves életkori határának kérdése, a nemzetközi igazolólap témája, a műszaki előírások változásai, gépjárműadó, kabotázsderogáció), s ezek milyen hatást gyakorolnak a piaci szereplőkre. A NiT-Hungary a versenyképesség növelése érdekében folyamatosan tart egyeztető tárgyalásokat az illetékes minisztériumokkal, illetve tesz javaslatokat feléjük. A témák között szerepel egyebek között az adótörvények véleményezése, a pályázati kérdések kidolgozása, a Széchenyi-kártya használói körének kibővítése, a rosszabb műszaki állapotú, keletről érkező fuvareszközök hatékonyabb ellenőrzése, az ellenőrzésben nyugat-európai eszközök felhasználása, tengelytúlsúly esetén a feladó büntetése, a munka törvénykönyve és az AETR összehangolása, a belföldi vezetésiidő-megszakítási rendelet és a szankciók kérdésköre, az ágazati párbeszéd bizottság munkaadói oldalának kialakítása, valamint az ágazati kollektív szerződés létrehozása.


