Élelmiszer-ipari változatok
Az évi mintegy 2200-2400 milliárd forint értékű árut előállító élelmiszeripar cégeinek a logisztikai folyamatait döntően maguk a társaságok irányítják, míg a külső, az áruk értékesítésével kapcsolatos tennivalókat gyakran megosztják más vállalkozásokkal - derül ki a lapunknak adott válaszokból.
Vagyis a gyártást, a feldolgozást, a technológiai lépéseket összekötő logisztikai elemek megvalósítását, valamint a vállalati belső raktározási munkák tervezését és elvégzését többnyire az alkalmazottakra és a cég eszközeire bízzák. Ugyanakkor a késztermékekkel kapcsolatos logisztikai folyamatban (az áruk szállításában, külső raktározásában, "elosztásában", manipulációjában, egységcsomagok képzésében) a feldolgozók gyakran külső cégeket is foglalkoztatnak.
Az Alföldi Malomipari Részvénytársaság kétféle logisztikai pályát működtet - mondta Fekete László vezérigazgató. Egyrészt a késztermékek tárolásának, kiszállításának megszervezése és végrehajtása jelentős gyakorlatot igénylő logisztikai munkát követel. Másfelől igen nagy feladat a mintegy 100-120 ezer tonna búza és más termény fogadása, tisztítása, kezelése és tárolón belüli mozgatása.
A készáru mozgatása során összesen több mint 70 ezer tonna rizst, csomagolt, zsákolt és ömlesztett lisztet, valamint borsó- és kukoricaterméket szállítanak a jól megszervezett logisztikai folyamat révén az üzletekbe. Normális kereskedelmi helyzetben két nagy üzletlánc 12-13 áruházába kétnaponta küldenek kamiont. Megugró kereslet vagy éppen ünnep előtti bevásárlások napjaiban (ezt a logisztikai rendszer rugalmassága lehetővé teszi) gyarapítani tudják a kiszállítások számát. Ilyenkor a járatokhoz igazítják a raktárházak belső logisztikai folyamatait.
A cég nem a saját járműveivel teríti az árut az ország szinte minden régiójában jelen lévő kereskedelmi partnerei áruházaiba, hanem - a szállítási igényeknek megfelelően - egyszerre rendszerint 6-8 külső céggel szállíttat. Ez önmagában is megköveteli, hogy a vállalat logisztikai szakembert foglalkoztasson. A logisztikus feladata, hogy az áruházak némileg változó igényét, a gyártást, a raktározási, a raktározási lehetőségeket és a szállítókapacitásokat figyelembe véve, jól áttekinthető szervezést kialakítva, az optimális költségekkel juttassák el az árukat az elosztóhelyekre vagy a vevőpontokra.
Az évi 26-28 ezer tonnás belföldi és 7-8 ezer tonnás exportszállításokat lebonyolító Délhús Rt. bajai logisztikai központját naponta átlagosan 150 tonna készáru hagyja el. Mint Lukács György vezérigazgató elmondta: innen szállítanak a pécsi, a balatonszárszói, a törökszentmiklósi és a budapesti tranzitraktáraknak, amelyekből a megrendelésektől függően naponta 500-600 vevőt, köztük áruházi láncok egységeit is kiszolgálják.
A logisztikai folyamat legjelentősebb elemét, a fuvarozást egy a cégből évekkel ezelőtt, 1998-ban önállósodott szállítmányozási vállalkozásra bízták. Lukács azt is elmondta, hogy az előre látható feladatokat év elején mindig logisztikai tervbe foglalják, míg a napi tennivalók koordinálása egy logisztikai csoport tagjaira hárul. Kizárólag logisztikai feladatra képzett specialistájuk még nincs, csupán olyan, aki egyetemi vagy főiskolai tanulmányai alatt szerzett ilyen ismereteket. Viszont külsős logisztikai szakértőt a tervezésnél és év közben is foglalkoztatnak. Munkájukat várhatóan nagymértékben segíti majd, hogy a Délhús Rt. az idén jelentősen javítja s készítményraktár informatikai korszerűsítését: bevezetik a vonalkódos komissiózási rendszert.
A nagy tömegű nyersanyagot, illetve készárut mozgató cukoripari cégnél, a kabai székhelyű Eastern Sugar Rt.-nél három önálló logisztikai rendszer működik. Madarász László igazgató szerint először a legtöbb figyelmet az alapanyag, a cukorrépa igen pontos beszállítása jelenti. Évente változóan, 150-200 termelőtől 60-900 ezer tonna nyersárut visznek a gyárba úgy, hogy ott legfeljebb négy órára elegendő feldolgozni való cukorrépa lehet. A cég logisztikusai ilyenkor négy szerződéses szállítócég munkáját hangolják össze. A folyamatba informatikai rendszert építettek be. Így a külső helyszínen - a gyártól több tíz kilométerre, akár a tábla szélén - megrakott kamionról azonnal információt kap a feldolgozóüzem, illetve a szakvezetés. Ugyanis a szállító jármű vezetője a rakodógéphez telepített terminálon kártya lehúzásával jelzi a gyárnak, hogy elindult a szállítmánnyal.
Az Eastern Sugar Rt.-nél évi mintegy 100 ezer tonna energetikai és gyártási segédanyagot is megmozgatnak. Ezek útja nem különleges, de annál bonyolultabb az évi mintegy 90-100 ezer tonna cukor logisztikai pályája. A körülbelül száz kereskedelmi egységbe jutó áru mintegy öt százalékát a cég szállítja ki, a többit szintén szállítmányozókra bízza, erre öt szerződéses partnere van.
Logisztikai igazgató felügyeli a Sole Hungária Rt. árumozgatási, raktározási és komissiózási munkáját - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Nagygyörgy Éva kommunikációs vezető. Az ország második legnagyobb tejipari cégénél naponta 650 tonna árut mozgatnak meg és kezelnek, amíg az a mintegy 2000 vevőpontra eljut. A cég hét készáruraktárából négyben komissiózás van. A logisztikai rendszer informatikai hálózata a készletezés mellett az áruk szavatossági idejét is figyelemmel tudja kísérni. Minden eddiginél korszerűbb logisztikai bázisuk épül jelenleg a cég szegedi központjában 1,5 milliárd forintos beruházás részeként. Ezt várhatóan még az év első felében átadják. A cégnél minden évben logisztikai terv készül a termelési és az értékesítési terv ismeretében.


