A fuvarozási, logisztikai terület az unióhoz való csatlakozásban különösen érintett - mondta Kapcsos Károly, a NITLOG Logisztikai és Vámügynök Kft. (NITLOG) ügyvezető igazgatója. Új üzleti lehetőségek nyílnak meg, de egy nem megfelelően felkészült vállalkozásnak a végét is jelentheti. A tőkeerő szerepe emelkedik, a kis- és közepes vállalkozások ebben a szakmában csak az extra minőség és termelékenység révén képesek versenyben maradni. Feltételezhető, hogy a magyar vállalkozások számára nem marad más út, mint méretük növelése.
Többek között ez a felismerés ösztönözte a NIT Hungaryt egy olyan vállalkozás megalapítására (NITLOG), amely már három évvel ezelőtt meghirdette a szövetkezés fontosságát a megfelelő versenypozíció érdekében. Azóta több párhuzamos kísérlet kezdődött a piacon, de a szakmában oly jellemző bizalmatlanság fékezi az oly fontos folyamat látványos eredményét.
A NITLOG a logisztikai és vámügynökpiacon a nagyszámú szolgáltató jelenléte miatt csak átgondolt ár- és minőségpolitikával jelenhetett meg 1999-ben. A cég vezetése hosszú távú, fokozatos, de folytonos fejlődést tervezett. Az első három évben a szállítmányozási tevékenység eredményessége teremtette meg a lehetőséget arra, hogy a raktározási és vámügynöki üzletág szakmai és infrastrukturális fejlesztése a piaci lehetőségeknek megfelelő ütemben történjen, és a harmadik évtől eredményt termelő tevékenysége legyen a cégnek. Megnyitotta vámügynökségét a soproni határátkelőhelyen, fuvarszervezői irodáját Győrben, továbbá a NIT Hungary tulajdonában lévő, brüsszeli székhelyű N. I. T.-Sped Belgium sprl. szakmai felügyeletét és vezetését is átvette a cég.
Nagy hangsúlyt fektettek az elmúlt években arra, hogy gazdálkodási teljesítményüket a közepes árszint tartása mellett növeljék. Ezért igyekeztek működési költségeiket a lehető legkedvezőbb szintre beállítani A szigorú költségkímélő politika mellett azonban a cég igyekezett a rohamosan fejlődő informatikával lépést tartani, ezzel biztosítva a zavartalan munkakörülményeket és valamennyi elérhető adatbázist új üzleti partnerek felkutatására.
A cég egymilliárd forintos értékesítési árbevételének 63 százaléka külföldi árutulajdonosoktól, nagyobb speditőr cégektől ered, míg alvállalkozói döntően belföldi fuvarozók, kis- és középvállalkozó fuvaros cégek. A bel- és külföldi eltérő és egyre lassúbb fizetési gyakorlat miatt kialakuló likviditási helyzetet a cég banki hitellel finanszírozta, ezzel megteremtve pénzügyi stabilitását.
A tavalyi különböző okokból kialakult üzleti visszaesést kiegészítő tevékenységek bevezetésével hidalták át. A brüsszeli tapasztalatok is megerősítették abban, hogy a kényszer szülte vállalkozások az EU-ba lépésig vagy elbuknak, vagy csatlakozni kényszerülnek szakmai tömörüléshez, szövetkezéshez. Egyaránt érdeke ez a kényszervállalkozásnak és a piaci szereplőknek is. Sorozatos példák mutatják, hogy az egyszemélyes spedíciók bukása (fizetésképtelenné válása) magával rántja a kis fuvarozót is. Ezeknek a vállalkozásoknak nincs tartalék tőkéjük a veszteségek, illetve az egyre lassúbb fizetési gyakorlat finanszírozására, hitelt pedig nem kapnak lízingkötelezettségeik miatt.
Kapcsos Károly szerint a szakmának alapvető érdeke a "lánckereskedelem" csökkentése. Egyik lehetősége ennek a kényszervállalkozások beolvasztása nagyobb cégekbe, az egyszemélyes spedíciók szakembereinek alkalmazásával vagy szerződtetésével megfelelő személyi jövedelmet biztosítva. A kockázatok ezáltal olyan helyre kerülnek, ahol megfelelő tőkeerő áll rendelkezésre ezek kezelésére. Közelebb kerül egymáshoz így a megbízó és a munkát ténylegesen elvégző vállalkozás.
Nem kevésbé veszélyes az az egyre terjedő gyakorlat, miszerint a fuvarozók alvállalkozókat foglalkoztatnak. Azon túlmenően, hogy így létrejön egy olcsóbb fuvarozói kapacitás, ami adott esetben konkurenciává válhat, mind biztosítási, mind likviditási szempontból olyan kockázatokat rejt magában, ami egy-egy jól prosperáló fuvarozócég fizetésképtelenségét is okozhatja. A NITLOG EU-s filozófiája a "suba a subához, guba gubához" elvből származik. Együttműködni a hasonló méretű szállítmányozócégekkel, tömöríteni jogi önállóságuk megőrzésével a fuvarozó kisvállalkozásokat. Nem zavarni a nagy cégek piaci tevékenységét, ugyanezt elvárják a számukra nehezen kezelhető kis- és közepes méretű megbízók vonatkozásában is. Válaszolva a címben feltett kérdésre, a 2003. évet az unióra való felkészülés évének, valamint az infrastrukturális fejlesztésnek szánják. Felmérve a piaci realitásokat, nem akarják túlnőni magukat, erős, stabil pénzügyi alapokon nyugvó, szakmailag kifogásolhatatlan középvállalkozásként kívánnak az EU-ba belépni, egy erős érdek-képviseleti tagi háttérre támaszkodva. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.