BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenki az üzleti utasokra hajt

Eddig sem voltak háttérben, ám most még inkább megbecsültebbek lesznek az üzleti utasok, legyen szó repülőről vagy vonatról. A légitársaságok és a vasúti vállalatok hihetetlenül sok energiát fordítanak arra, hogy megtartsák a jól fizető ügyfeleket. A cégek és a magánszemélyek takarékossága ugyanis nagyon sok üzleti utast csábított az alacsonyabb osztályokra.

Különösen a tengerentúli repülőjáratokon alakult ki éles verseny. Itt is, mint sok más területen, rendkívül színes a kép, a cégek eltérő marketingstratégiát folytatnak, ám az eredmény egyelőre nem nagyon megnyugtató. Az üzleti utasok lemorzsolódása legfeljebb lelassult, de nem állt meg, ilyen körülmények közepette még inkább megmutatkozik, hogy valójában mit is nyújtanak a vállaltvezetőknek.

Legutóbb az egyébként is agresszív marketingjéről ismert Virgin Atlantic jelentette be, hogy mostantól kettőzött erővel akarja elhódítani a vállalatvezetőket fő otthoni vetélytársától, a British Airwaystől a transzatlanti járatokon. A cég 50 millió fontot költ a kialakításra. Repülőgépenként legfeljebb 45 szuperluxus utazóhelyet hoznak létre. Egy extra minőségű bőrbevonattal ellátott karosszékről van szó, amelyen a fel- és leszállások, továbbá az étkezés idején ülni lehet, majd egy könynyű mozdulattal ággyá lehet alakítani. A tervek szerint a mostani ágyaknál is hosszabb lesz ez a fekvőalkalmatosság, rajta egy igazi matracot helyeznek el.

Szerencsémre több járatot is kipróbálhattam, s mondhatom: akik bevezették az újításokat, jó úton haladnak. Valóban elnyújtózni s ily módon teljesen vízszintesbe kerülni egyelőre csak a British Airways fedélzetén tudtam. Ott nem csupán a legdrágább részlegen, hanem a "feljavított turistaosztályon" is tényleg kényelmesen elférhettem és még szundítottam is - már amennyire 12 ezer méter magasan, folytonos zúgás közepette erről egyáltalán szó lehet.

Nem túl sokkal marad el ettől a svájci Private Air business jetje sem. A Lufthansa által bérelt járatokon kizárólag "üzleti üléseket" helyeztek el egy Boeing- 737-es fedélzetén. A fotelek csaknem vízszintesek, rendkívül szélesek és a kinyújtott lábunk végétől is legalább 25 centire van az előttünk lévő fotelsor.

Újabban Magyarországon is megjelentek a különböző kisgépes szolgáltatók, amelyek a business jeteket ajánlják az elfoglalt üzletembereknek. Már amelyiknek saját cége nem biztosít ilyet a sokat utazó vezetőinek, mint például az Audi. Persze a magyar piac nem olyan jelentős, mint mondjuk az amerikai vagy a nyugat-európai. A jetek tulajdonképpen a Concorde leállása után jutnak igazán fő szerephez az üzletemberek életében. Októbertől már nem repülnek a hangsebesség kétszeresénél is gyorsabb "csőrös madarak", így a vezetők és persze a művészek és énekesek rászokhatnak a 20-30 személyes kisebb gépekre. Ez tulajdonképpen úgy működik, hogy a cégek vagy a magánszemélyek tulajdonrészt vesznek a gépből, s ennek fejében évente előre meghatározott mennyiségű repülésen vehetnek részt.

Az ilyen gépek ugyan nem olyan gyorsak, mint a Concorde, de az utasoknak legalább nem kell másfél-két órával az indulás előtt kimenni a zsúfolt repülőtérre. Elegendő 20-25 perccel a felszállás előtt megjelenni, a biztonsági ellenőrzést pillanatok alatt elvégzik, s a fedélzeten egy kellemes ital vagy szivar mellett lehet várni a felszólítást: "Az öveket kérjük becsatolni!" (MN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.