BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legrégibb családi cég

Mit gondol, kedves olvasó, hol kell keresni a világ legrégibb, folyamatosan működő családi vállalkozását? Nem, nem Angliában, ahol nem is olyan nagy ritkaság például az olyan cégfelirat, hogy "established in 1647" (alapítva 1647-ben), vagy "since 1723" (1723 óta, mármint azóta létezik). Még csak nem is olasz földön, valahol a híres középkori kereskedővárosok, Genova vagy Firenze környékén. Hanem Japánban. És úgy hívják, hogy Kongo.

A Kongo család nyugodtan megmosolyoghatná az egy-, két-, esetleg háromszáz éves múlttal büszkélkedő európai cégeket. Ők ugyanis 578-ban kezdték el vállalkozásukat. Nem elírás; nem 1578-ban, hanem 578-ban. Hogy melyik az az ágazat, amelyben közel másfél ezer éven át talpon lehet maradni? A templomépítés. Kongóék a japán császári családnak építenek templomokat, mai kifejezéssel fővállalkozóként.

Noha hivatalosan elismert titulus nincs erről, az amerikai Family Business magazin a közelmúltban már meg is ítélte a világ legrégibb családi vállalkozása címet az oszakai famíliának. Ezt meghallva a mai cégvezető-családfő be is jelentkezett a Guinness-féle rekordok könyvénél.

A másfél évtizede stagnáló japán gazdaságban a Kongo család arra ad példát, hogy bármilyen roszszak a körülmények, mindent túl lehet élni. Palotaforradalmakat, járványokat, világháborúkat.

Hogy mi a titka a hosszú (céges) életnek? "Igazából semmi különös. Semmi mást nem csináltunk, csak fő tevékenységünkre összpontosítottunk" - mondja Kongo Maszakadzu családfő. Illetve még egy apróság: "Miután én voltam szüleim egyetlen gyermeke, apámtól nagyon gyakran hallottam, hogy vigyázzak, nehogy túl hamar haljak meg - emlékszik vissza mosolyogva Kongo Maszakadzu, aki tavaly szeptemberben vette át az oszakai cég irányítását. - Amikor például kamaszkoromban azzal álltam elő, hogy ki szeretném próbálni az ejtőernyőzést, azt mondták, szó sem lehet róla." (UGy)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.