ÁPV-döntésre vár a Malév
Jórészt sikeres a Malév Rt. elmúlt két évben bevezetett hét új járata. A krakkói desztináció azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért ezt rövidesen felszámolja a társaság. Gazdaságilag kockázatos mindössze két nagy géppel, azaz tartalék nélkül üzemeltetni két észak-amerikai (New York, Toronto) járatot is, így - mint már beszámoltunk - rövidesen megválik e két repülőjétől, s az említett két célpontra más konstrukcióban juttatja el utasait. Mindez nem jelenti azt, hogy a társaság lemondana két másik hosszú távú járatos terve megvalósításáról, a gazdaságosnak ígérkező sanghajiról és a pekingiről - jelentette ki Sándor László elnök-vezérigazgató Genfben újságírók előtt. Első lépésben azonban kínai partnerekkel együttműködve kell tesztelni, felfejleszteni az útvonalat. Erre várhatóan kínai tulajdonú gépekkel, charteres formában kerül sor. Két céggel már folynak az egyeztetések. Érdemes lenne a kínai cargo megszervezése is. Ha később a Malév úgy dönt, hogy saját járatot akar Kínába indítani, a piacon bármikor vehet, bérelhet, lízingelhet repülőt. Ugyanakkor nincs napirenden újabb arab ország elérése Malév-gépekkel - válaszolt lapunknak Sándor László. Bár hozzá is eljutottak az arab üzletemberek ilyen jellegű várakozásainak híre, nem tartja valószínűnek, hogy ezeket a járatokat jó kihasználtsággal működtethetnék. Nem véletlen - mutatott rá -, hogy például a
szaúdi légitársaság sem tervez budapesti járatot.
Új régióként inkább a dél- és a kelet-európai országok úgynevezett másodlagos célpontjai lépnének be. Ezen kisebb városokból úgynevezett ráhordó járatok indulnának a fő légi vonalakra. Többek között Oroszország, Ukrajna és Moldova légipiacán való erősítés van soron.
Az új, gazdaságos desztinációk létesítésének feltétele azonban, hogy a Malévnál kidolgozott s jelenleg az ÁPV Rt. illetékeseinek asztalán lévő új stratégia megvalósuljon. A terv már a jövő év derekára nullszaldós tevékenységgel kalkulál. Megvalósítása során (egyelőre pontosan nem látható arányú) létszámleépítésre, a gazdaságtalan úti célok felszámolására, a ma négyféle géptípusból álló - darabszámban egyébként az 1958-as állapotnak megfelelő,
azaz 28 légi járműves - flotta egységesítésére is sor kerülne. Ugyanakkor nemrég meghosszabbították három Fokker gép lízingszerződését, mert igen kedvező, az eddigi költség felénél is kisebb kiadással járó ajánlatot kaptak, a másik három Fokker lízingjének megújítása még nem időszerű.
Megszűnnek majd az egyre kevésbé keresett businessosztályok is. Az európai tendenciával egybeeső tapasztalatok szerint ugyanis a leggazdagabb magánszemélyek, a legsikeresebb cégek utasai is a turistaosztályt részesítik előnyben. A Malév természetesen továbbra is kielégíti a turistaosztályon kínált szolgáltatásnál többet kérő utasai igényét. A jegyértékesítést az elektronikus eladás bevezetésével teszik majd gyorsabbá és olcsóbbá.


