Pályázni tudni kell
És meg lehet tanulni. Például Bob Stassartól, a PNO (pecunia non olet = a pénznek nincs szaga, Vespasianus római császár klozetadójáról) holland vállalat vezérigazgatójától, aki szerint a támogatásokért folyamodó kis- és középvállalatok, ha tapasztalataikról érdeklődnek, azt felelik: "soha többé". Bármilyen nagy a várható eredmény, a pályázás elkerülhetetlenül bonyolult és hosszú folyamatnak tűnik, sok kérdőívkitöltéssel, végtelen kikérdezésekkel, és a végén a cég nagyra törő tervéhez esetleg késve érkező pénzzel. Stasar, egy pályázati tanácsadó cég vezetője, aki a Financial Times szerint átvállalja ezt a feladattömeget, évente sok millió eurós támogatást szerez ügyfeleinek állami vagy uniós forrásokból. A hágai kormány például 17,3 milliárd eurót oszt ki, ám 1400 jogszabály és rendelkezés vonatkozik a támogatásokra.
A PNO-t 1984-ben három diák alapította. Egy holland cégnek dolgoztak, amely tudta, hogy léteznek tanulmányi segélyek, de azt nem, miként lehet hozzájuk jutni. A PNO azután vegyesvállalatot alapított az Egyesült Királyságban, hogy ott is hasznosítsák a holland támogatási rendszerben szerzett tapasztalatokat. Stassar szerint a brit vállalatnak négy vagy öt év múlva 30-40 tanácsadója és 7 milliós forgalma lett, 2 milliós nyereséggel. Ráadásul Nagy-Britanniában meg kellett változtatni a támogatásokkal szembeni előítéleteket. Nemcsak bonyolult a támogatás elnyerése, hanem a balsiker vagy a fennmaradásért való küszködés bélyege is járhat vele, ami elriasztja az üzletembereket. A PNO szakemberei bíznak abban, hogy Nagy-Britanniában a vállalkozások hamarosan az újító tervek, a jó minőség jutalmát fogják látni a támogatásokban. Stassar szerint a legtöbb támogatást azok a cégek kapják, amelyek bátran kockáztatnak, s nem idegenkednek az új műszaki eljárásoktól, például egy energiatakarékos vagy környezetvédő módszertől.
A PNO ügyfelei között van a Cap Gemini, a KPN, a Kvaerner, az Elsevier, a Mercedes-Benz, az Unilever, az ABN Amro, a Nike, a Philips, a Thales, a Vodafone és az Interbrew. Multinacionális klienseink elvárják, hogy más országokban leányvállalatuknak, vagy az anyavállalatnak is dolgozzunk. Ha nem tennénk meg, elvesztenénk ügyfelünket - állítja Stassar. A PNO számára jövedelmező a piacvezetői szerep. A kis tanácsadó cégek európai terjeszkedésre számítva csatlakoznak hozzá, és a támogatást nyújtó intézmény elismeri a PNO által hitelesített tudást. Mindenki nyer, mi, az ügyfél és a támogató - érvel Stasser. (VG)


