BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy üzleteket köt az Aeroplex

Két légitársasággal is jelentős üzletet kötött a Malév-tulajdonú Aeroplex Kft. A repülőgép-javító cég átalakítását néhány napja a légitársaság műszaki igazgatója irányítja, aki nem tervez elbocsátásokat. Ugyanakkor a légitársaság és a szervizcég párhuzamos kapacitásait megszüntetve javítanák a hatékonyságot.



Néhány napja Hajsó Viktor, a Malév műszaki igazgatója irányítja a légitársaság százszá-

zalékos tulajdonában lévő repülőgép-javító társaságot, az Aeroplex Central Europe Kft.-t és annak átszervezését - erősítette meg értesülésünket a Malév. Az igazgató lapunknak kifejtette: a napi működésben nem volt elég hatékony, hogy két vezető felügyelte ezt a tevékenységet. Hajsó Viktor a hatékonyság javítását, a reorganizációs program sikeres folytatását tűzte ki célul. Példának említette, hogy bizonyos munkafolyamatokhoz nem elég arányos a létszám, egyes területeken párhuzamosság van a Malév és az Aeroplex között. Feladatának tekinti, hogy a szükséges részterületeken megváltoztassa a létszámarányokat. Jelenleg közel 380-an dolgoznak a cégnél, ebből 180-200 fős a direkt állomány (azok, akik közvetlenül a repülőgépen, vagy annak berendezésein dolgoznak). Ez az indirekt állományhoz képest kevés, ezért az arányt szeretné megváltoztatni.

Az Aeroplex tavaly még 483 fővel működött, ám több hónap alatt két hullámban száz dolgozót elbocsátottak a társaság átszervezésének kezdeti időszakában. Ezzel párhuzamosan egy munkaerő-kölcsönző cégen keresztül 30 fiatal szakembert felvettek, hogy biztosítsák az utánpótlást, tekintettel arra, hogy az átlagéletkor rendkívül magas, több mint 40 év.

Az Aeroplex átalakulását segíti, hogy még az előző vezető ideje alatt sikerült két jelentős üzletet kötni: a spanyol Air Europa és a német Air Berlin ezentúl gépeinek egy részét velük vizsgáltatja át, és a szükséges szereléseket is velük végezteti. A spanyol vállalatnak 30, a németnek összesen 44 gépe van.

Az Aeroplex Kft.-t 1992-ben hozta létre 50-50 százalékos részesedéssel a Malév és a Lockheed Martin. Utóbbi 1998-ban kivált az üzletből, de a kft.-nek sikerült megtartania üzleti partnereit és jogosultságait. Két évvel később, 2000 nyarán a Malév 15 százalékos részesedéssel közös vállalatot alapított a Lufthansa-Technikkel, így az ACE bizonyos tevékenységektől elesett.

Tavaly májustól a magyar légitársaság saját hatáskörébe vonta az ACE által végzett műszaki, forgalmi repülőgép-kiszolgálásokat és -ápolásokat, leválasztva a kft. állományából a szükséges mérnöki, szerelői és egyéb háttértevékenységet folytató szakembereket. Ennélfogva a kft. csak a repülőgéphangár-karbantartásra összpontosíthat, csökkentett létszámmal.

A mostani üzletkötések nyomán az első termékvonal után egy másodikat is beindíthattak. Az elsőt teljes egészében a Malév-gépek karbantartására használják: a Boeing 737-es Classic gépeket folyamatosan vissza kell adni a lízingcégnek, s ez teljesen leköti a kapacitást.

A spanyol légitársaság minden olyan munkát Budapesten végeztet, amire az Aeroplex képes, vagyis gyakorlatilag a ferihegyi cég lett az első számú karbantartója. Az Air Berlinnel csaknem kizárólagos megállapodást kötöttek három évre, a prágai mellett a magyar társaság lett a legfontosabb külföldi javítóbázisa.

Hajsó Viktor szerint a standard minőségen kívül a nyugat-európainál 15-25 százalékkal alacsonyabb óradíjak, valamint a vállalt határidők betartására vonatkozó referencia és a rugalmasság lehetett döntő a két új üzletnél.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.