Négyen tehetnek ma vételi ajánlatot a Dunaferr Rt. többségi hányadára: két konzorcium, az egyiket az angol-indiai LNM, a másikat az ukrán Donbass vezeti, valamint a második legnagyobb orosz acélipari vállalat, a Szeversztal, és a szakma brazíliai második legnagyobbja, a CSN. Ám éppen profizmusuk miatt várhatóan nagyon óvatosak lesznek a vevőjelöltek. A szigorú eladási feltételek (a Dunaferr 8 ezer alkalmazottjának megtartása, a 35 milliárd forintos környezetvédelmi terhek és a 63 milliárd forintnyi adósság átvállalása) már korábban kiszűrték az érdeklődők közül az amerikai US Steel és az orosz Mecsel és a német Thyssen óriásokat. Jelen kondíciók mellett állítólag a második legnagyobb orosz acélipari vállalat, a Szeversztal sem pályázik. A Dunaferr termékei nem illenek bele a járműipari gyártmányokra összpontosító stratégiájába.
Az LNM-Ispat Nova Hut társulás aggályaira nemrég Aditya Mittal, az LNM elnökhelyettese utalt a dunaújvárosi acélmű adósságai átütemezésének szükségessége kapcsán. A privatizációs kiírás egyébként sem ad lehetőséget átütemezésre, döntésben vétójoggal rendelkező, hitelező kereskedelmi bankok is azonnal szeretnék látni pénzüket. Mozgásteret e téren legfeljebb az állami garanciavállalás kínálhat.
Úgy tudjuk, ezért a biztosan pályázó LNM-Ispat Nova Hut ajánlatában csak annyit vállal, amennyit üzletileg valóban reálisnak tart. A térségben már így is elég erős, nem biztos, hogy szüksége van a Dunaferr mindenáron való megszerzésére.
Ugyanakkor információink szerint a másik biztos jelentkező, a Donbass vezette konzorcium kész a kiírás minden elvárásának teljes egészében eleget tenni. A ukránoknak fontos lenne a majdani uniós piacon működő Dunaferr megvásárlása, és saját kínálatukat jól egészítenék ki egyes dunaújvárosi horganyzott termékek is. A negyedik érdeklődőről, a brazil CSN-ről úgy hírlik, hogy a pályázat megnyerése esetén együttműködne Demján Sándor valamely érdekeltségével. A magyar fél a Dunaújváros környéki út- és hídépítési munkákban (az úgynevezett kistérség fejlesztési programban) venne részt. A CSN is szívesen látna sajátjai között egy újabb uniós gyártóhelyet, ma egyetlen európai érdekeltsége Portugáliában van. Olcsó alapanyagból Brazíliában gyártott nyersacélt dolgoztatna fel Dunaújvárosban.
Az ajánlatok karácsony előttre tervezett elbírálásában 30 százalékos súllyal szerepel a Dunaferr Rt. alkalmazottainak megtartása, 30 százalékkal a tervezett beruházások, 25-tel a tőkeemelés és a pénzügyi konszolidáció, 10-zel az üzleti terv és 5-tel az ajánlott vételár. Mindez induláskor legalább 175 millió dollárt jelent.
Leonyid Kosik, az ukrán Donbass Ipari Szövetség (DISZ) képviselője lapunknak nyilatkozva kiemelte: a konzorcium stabil vasérc-, kokszolható szén-, koksz- és energiaellátást képest biztosítani a Dunaferrnek. Ma a világon ez kerül előtérbe a kohászati vállalatoknál, amikor magas technológiai szintű üzemeket is bezárnak, mert távol vannak az alapanyagforrásoktól, ami drágítja a termelést. A Magyarországhoz legközelebbi olcsó ércalapanyag- és energiahordozó források Ukrajnában vannak. A konzorcium másik erősségét az a kiterjedt értékesítési hálózat adja, amellyel a vaskohászati üzemekkel is rendelkező svájci Duferco, illetve a liechtensteini Kundax vállalat rendelkezik. A világszerte 36 irodát működtető és 15 millió tonna acélterméket értékesítő Dufercóval nemrég egyesítette kereskedelmi hálózatát a DISZ.
Az LNM 2000-ben döntött úgy, hogy kiterjeszti a térségre vállalati stratégiáját - áll a cég lapunknak elküldött válaszában. "Bár elhelyezkedési és pénzügyi megfontolásból a térség acélipari egységeit sokan nehéz befektetésnek ítélték, mi mindig úgy gondoltuk, hogy képesek vagyunk ezen egységeket rövid idő alatt sikeressé tenni. Először a romániai Ispat Sidexet vettük meg, majd a csehországi Ispat Nová Hutot, végül lengyelországi PHS-t. Évi 14 millió tonnás kapacitásával ma az LNM a térség legnagyobb acéltermelője, de fontosabb az a fejlődés, amit rövid idő alatt fel tudtunk mutatni a megvásárolt vállalatok működésének javulásában. Az éveken át veszteséggel dolgozó Ispat Sidex ma Románia egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalata, tonnánként 52 dollár üzemi nyereséget mutat fel. Hasonló a Nová Hut esete is. 2002 májusában még csőd fenyegette, az idén viszont tonnánként 60 dolláros üzemi nyeresége van."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.