A 2003-ban 339 milliárd forintos forgalmat elérő ruházati piac kínálata igen széles skálán mozog, az utcai árusoktól megvásárolható 500 forintos pólótól a speciális boltokban árult, Christian Dior nevével fémjelzett 500 ezer forintos selyemcsodákig. A GfK Piackutató Intézet adatai szerint a 2002 és 2003 között 7 százalékos növekedést felmutató teljes ruházati piac értékének 52 százalékát teszi ki a felsőruházatra költött összeg. A növekedés az év második fél évben megugrott vásárlásoknak köszönhető, összességében ugyanis a piac az első fél évben stagnált. A legutóbbi években a ruházati kiskereskedelem kétszámjegyű növekedésre volt képes, de 2003-ban a bővülés üteme a jelek szerint lelassult. A változás oka, hogy a korábban fejletlen piacon a fogyasztók viszonylag gyorsan pótolták ruhatáraik legsúlyosabb hiányosságait. A kedvező tendencia valószínűleg folytatódik, de visszafogottabban.
A jelek szerint konszolidálódik a ruházati piac, uniós csatlakozásunk az importot megkönnyíti és egyszerűsíti, a bővülő kínálat várhatóan ösztönzi a vásárlásokat. A GfK vezető piackutatói szerint kérdés, hogy rövid távon olcsóbb vagy drágább ruhaneműkből vásárolnak-e majd többet. Rövid távon elképzelhető, hogy többen, többet költenek majd ruhára külföldön. Hosszú távon azonban valószínűsíthető, hogy a vásárlóerő emelkedése következtében a magyarországi ruházati piac a jelenleginél sokkal nagyobb lesz.
Megfigyelhető ugyanakkor, hogy a távol-keleti piacok jelentősége fokozatosan csökkent a ruhabeszerzésben, a szakereskedőknek sokkal inkább a hipermarketekkel kell szembenézniük. Miután ez utóbbiak inkább az alacsonyabb árfekvésű termékekre koncentrálnak, a ruházati láncoknak a reményeik szerint komoly bővülést előtt álló drágább szegmens marad.
Március végén egy hét leforgása alatt két áruházat is nyitott a magyar piacon 2002 szeptembere óta jelen lévő C&A Mode Kft. A hírek szerint az expanzió hamarosan vidéken is - elsőként a pécsi üzlet megnyitásával - folytatódik. A múlt év őszén megnyitott boltok sikere után logikus lépés volt gyorsan további C&A-áruházakat nyitni. Minden üzletünkben azt tapasztaljuk, hogy a vásárlók jól fogadták a választékunkat, valamint a megfelelő ár-érték arányt - nyilatkozta Norbert W. Scheele, a társaság közép- és kelet-európai igazgatója. A világszerte 12 országban több mint 600 áruházat működtető multinacionális vállalat terjeszkedése tehát azt mutatja, hogy bízik a magyar piac fejlődésében.
A felső középosztály vásárlóerejében bízik, s rájuk alapozta új stratégiáját az önálló áruházakat üzemeltető Skála Divatház Rt. Karácsonyi András, a cég vezérigazgatója az utóbbi két évben levezényelte az áruházlánc modernizálási programját, amelynek eredményeként az eredeti 23 áruház helyett ma már csak 15 kereskedelmi egységen olvasható a Skála felirat. A 2002-ben még másfél milliárdos veszteséget elkönyvelő cég ebben az évben már nullszaldóra számít.
A változás azonban nemcsak az ingatlanportfóliót érintette, hanem az áruházak kínálatát is: a 25 év feletti, átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkező igényes vásárlók számára összeállított termékpaletta számos nyugat-európai és hazai márkát magában foglal. Mivel igény mutatkozik a jó minőségű, főként ruházati termékeik iránt, a nagyobb városokban lévő áruházak esetében nem várhatók újabb bezárások. Karácsonyi András további, a budapestinél nagyobb forgalmi növekedést vár a vidéki üzletekben. A 2004-es tervek szerint a Skála Divatház bevétele 21 milliárd forint lehet, amelynek mindössze 20 százaléka a nem ruházati termék, így a társaság a ruházati piac mintegy 5 százalékát mondhatja magáénak.
A sikeresen működő budapesti szaküzletek után szintén a vidéki nagyvárosok felé fordul a Skála-Coop csoport másik érdekeltsége, az S Modell Kereskedelmi Rt. is, amely februárban Debrecenben nyitotta meg első vidéki Marks & Spencer márkaboltját. A következő célpontok között pedig Szeged és Pécs szerepel. Míg a társaságnak Budapesten főként a bevásárlóközpontokban, illetve a Váci utcában van három Mara és hat Marks & Spencer néven futó üzlete, addig a vidéki terjeszkedés inkább a városok patinás sétálóutcáira koncentrál. Jüttner Katalin, a vállalat vezérigazgatója az eltérés okát abban látja, hogy a vidéki plazákat egészen más életstílusú és életkorú réteg látogatja, azaz a vidéki bevásárlóközpontok törzsközönsége a fiatal, 16-20 év közötti korosztály.
Az S Modell által forgalmazott márkák inkább az "érett fiatalok" számára kínálnak igen széles választékot. A Marks & Spencer termékek sikere többek között abban rejlik, hogy a teljes méretskálát lefedi, amelyben mindenki megtalálhatja a megfelelőt, sőt egyedülálló módon nadrágokból és szoknyákból méretenként három hosszt: rövidet, normált és hosszút is kínálnak. A fogyasztók értékelik a figyelmesen összeállított kollekciókat, a variálható ruhacsaládokat, így az S Modell Rt. 2003-ban 6,7 százalékos forgalomnövelésre volt képes anélkül, hogy áraikat megemelték volna. A társaság vezérigazgatója erre az évre is 7 százalék körüli növekedést, és a három éve tartó nyereséges működés folytatását ígéri.
A vállalatvezetők nem tartanak attól, hogy a csatlakozást követően nagymértékben megváltozna a magyar üzletek kínálata. Bizonyos, hogy megjelennek majd új márkák, de mások akár el is hagyhatják a piacot. Az elmúlt években például kivonult Magyarországról a brit Top Shop és a francia Naf Naf, pedig az azonos kategóriát képviselő, azaz a fiatal, divatkövető korosztályt kiszolgáló más ruházati láncok azóta is sikeresen tevékenykednek. A Nyugat-Európából importált márkák lényegében kétféleképpen kerülhetnek hazánkba: a rendszerváltást követően jórészt magyar kerekedők szereztek kizárólagos jogokat egy-egy név forgalmazására, ma már azonban a legtöbb márkabolthálózat az anyavállalatok közvetlen irányítása alatt áll. A stratégia minden pontját, így a kollekciók összeállítását és a kommunikációs eszközök kiválasztását is központilag végzik, Magyarországon pusztán a kereskedelmi tevékenységhez fűződő feladatokat látják el. Emiatt lényeges változást az uniós tagság aligha hoz majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.