Prémium kategóriás verseny
A prémium üzemanyagok fejlesztésével igyekeznek üzleti kilátásaikat javítani a magyar olajtársaságok. A Shell Hungary Rt. a közelmúltban vezette be 100 oktános kénmentes motorbenzinjét, tegnap pedig az OMV Hungária rukkolt elő hasonló termékkel.
A holland-brit olajtársaság Németországból, az osztrákok saját schwechati finomítójukból hozzák Magyarországra a Dunán az új terméket. A hagyományosan piacvezető Magyar Olaj és Gázipari Rt. (Mol) is érdekelt ebben a piaci szegmensben, 99 oktános, ugyancsak kénmentes hajtóanyaggal.
A prémium termékeknek értelemszerűen nagyobb a nyereségtartalma. Ugyanakkor a hagyományos termékeknél sokkal többe kerül a kifejlesztésük, a bevezetésük. Mindezek mellett a márka folyamatos életben tartására is többet kell költeni - mondta érdeklődésünkre Erényi Balázs, a Shell Hungary Rt. kiskereskedelmi igazgatója. Az OMV-nél érdeklődésünkre nem árulták el, hogy a 100 oktános benzin esetében milyen forgalomra számítanak.
Ezen a részpiacon a Shellnek vannak a legrégibb tapasztalatai, hiszen a 95-ös motorbenzin speciális változatával a cég volt az első, amely differenciált terméket is piacra dobott. A bevezetést követő, az újdonság varázsának betudható gyors felfutás utáni törvényszerű a visszarendeződés.
Erényi Balázstól azt is megtudtuk, hogy a 100 oktános prémium benzin részesedése 5 százalékos a forgalmukon belül, a 95-ös speciális változatáé viszont 20 százalék körül mozog. A 100 oktános hajtóanyaggal elsősorban azokat az autósokat célozták meg, akik nagy teljesítményű autóval járnak, korábban 98-as benzint használtak, és kevésbé árérzékenyek. Ez egy viszonylag fix tábor, a Mollal és most már az OMV-vel ezeken a fogyasztókon kell osztozniuk.
A Shell olajtársaság a kénmentes, eddig "csak" 99 oktános benzinjét a bevezetés óta stabilan 299 forintos áron hozza forgalomba. A Mol 99-es terméke kicsit kevesebbe, 289,5 forintba kerül literenként, viszont éppen 50 fillérrel drágább, mint a jövő héttől megvásárolható 100 oktános OMV-benzin.
A differenciált termékek bevezetésére a Mol és a Shell társaság is külön kampányt kezdett. Kettejük gyakorlatát az OMV is követi. Egyelőre azonban csak a Shell foglalkozik a prémium benzin termékeinek utógondozásával, igaz, a ferraris háttér miatt némi előnyben van a megcélzott vásárlói körben.
A tapasztalatok alapján a versenytárs reklámjának is volt kedvező hatása, hiszen nemcsak a konkrét terméknek, de általában a differenciált üzemanyagoknak is hírverést csinál az ilyen promóció.
A fejlesztés, a bevezetés, és az utógondozás magasabb költségei ellenére is jövedelmezőbb felső kategóriás termékek nyereségtartalmát a huzamosabb ideje magas olajárak lassanként felemésztik - jelezte a Shell Hungary kiskereskedelmi igazgatója. Ennek ellenére a 100-as benzin árához egyelőre nem nyúltak, de amennyiben a világpiaci helyzet nem változik, szükség lehet itt is némi korrekcióra.
Mint beszámoltunk, hétfőn 21 éves csúcsra szöktek a nyersolajárak, a benzinért pedig több országban, így Magyarországon is rekordárat kell fizetni.


