Miközben öt vezető hazai autópálya-építő cég áraik egyeztetése miatt együtt hétmilliárd forint büntetés kifizetésére kényszerül, s várhatóan fellebbezésre készül, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rutinvizsgálat keretében igyekszik meghatározni a szakma hatodik hazai óriásának piaci erejét. A hivatal azt firtatja: nem került-e monopolhelyzetbe a Vegyépszer Rt. a hazai acélhíd-építői piacon azáltal, hogy tavaly novemberben a Hídtechnikai Kft.-vel (50-50 százalékban) megvásárolta a Ganz Acélszerkezeti Rt.-t.
"Nem kerültek monopolhelyzetbe a Ganz új tulajdonosai, hiszen a Ganz mellett más magyarországi társaságok is képesek acél hídszerkezetek gyártására" - érvelt lapunk érdeklődésére Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója. Állítását megerősítette a Nemzeti Autópálya Rt. illetékese is. Medved Gábor hídszakági főmérnöktől megtudtuk: épített már acélhidat Magyarországon a nyíregyházi MCE Kft., a Közgép Rt. és a MÁV Hídépítő Rt. is. Képes építeni, de még nem pályázott az NA Rt.-nél ilyen munkára a KÉSZ Kft. is.
A Ganz megvétele háttereként Tímár Gyula elmondta: a hídfelszerkezetek, daruk, forgóvázas járműszerelvények, acéltornyok és más acélszerkezetek építésére szakosodott Ganz Rt.-t két-három éves együttműködés kötötte új tulajdonosaihoz. Közös konzorciumban építették a tiszai, az oszlári, a Szent László és a sárvári hidat is. Úgy gondolja, részben ez, részben a Vegyépszer és a Ganz vezetői közötti kitűnő kapcsolat állhatott a mögött, hogy a Ganz tulajdonosa - a Steelstar Kft. - a Vegyépszertől kért segítséget, amikor a Ganzot csak napok választották el a felszámolástól. Mintegy hetvenen kérték a felszámolását.
A Vegyépszer - nem lévén pénzintézet - nem adhatott hitelt. Úgy segíthetett, hogy részesedést vásárolt a Ganzban. Ebben az említett Hídtechnika Kft. volt a partnere, amely a hidak speciális felületvédelmét végzi, s alvállalkozóként dolgozott a Ganz Acélszerkezet Rt.-nek. Tulajdonosként már több száz millió forint tagi kölcsönnel segíthette a Vegyépszer a megvásárolt társaságot, és megegyezhetett annak hitelezőivel is. Két reorganizációs programot kezdtek a Ganznál, amelyek révén az idén legalább nullszaldós lesz a tavaly 1,9 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget felmutatott cég. A programok egyébként
piacbővítést, exportnövelést, új gyártmányok felvételét, a dunaújvárosi és az M0-s híd építésére való felkészülést, az elavult géppark felújításának megkezdését, a fölös létszám leépítését és magasan képzett szakemberek felvételét jelentette. A gyár évi 10 ezer tonna acélszerkezet-gyártó kapacitásából 3 ezerre már szereztek megrendelőt.
Nemhogy nem szűkült a piac a Ganz megvásárlásával - utasította el a feltevést Tímár Gyula -, hanem erősödött, hiszen megmaradt egy felszámolás közelébe került fontos szereplője. Ám más aggályok is felmerültek a Ganz megvásárlása kapcsán, például, hogy az ügylet révén a Vegyépszer extraprofitra tehet szert. Ez a lehetőség kizárt az elnök-vezérigazgató szerint, hiszen a Vegyépszernek a Ganzzal mint leányvállalatával, piaci áron kell elszámolnia az adótörvények rendelkezése szerint. Az viszont tény, hogy általa bővül a Vegyépszer vállalkozói képessége, s megnyert projektjeibe majd saját leányvállalatát viheti be alvállalkozóként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.