BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fapadosok légicsatája

Elszabadultak az indulatok a diszkontlégicégek között. A brit EasyJet - Közép-Európában szokatlanul - éles reklámkampányt indított és folyamatos akciózást ígér a magyar többségű Wizz Air ellen. Az Európa legnagyobb diszkont-légitársaságának számító brit cég azt sérelmezi vetélytársánál, hogy gazdasági okokból több száz járatot törölt, s ezzel az egész ágazatot lejáratja. A Wizz Air jogászai a jogi ellenlépéseken gondolkodnak - közölte lapunkkal Kázmér Natasa kommunikációs vezető. Mint mondta: a versenytárs hirdetésében említett járatokat több mint egy hónappal ezelőtt, menetrendi módosítás miatt vették ki, így a változtatás nem vagy csak csekély mértékben érinti az utasokat. Akit azonban mégis, annak időben más járatot ajánlottak. A cég májusi indulása óta több mint félmillió utasuk volt, és legalább havi 100 ezer lesz a téli hónapokban is.

A Wizz Air nehéz pénzügyi helyzetére utal, hogy mind a mai napig nem zárult le az amerikai Indigo Partners befektetői csoport által irányított 40 millió eurós tőkejuttatás. Előzőleg a Budapest Airport Rt. azt közölte, hogy a diszkontcég több száz ezer forinttal tartozik. A társaság nem a tervezett ütemben fejlődik, ezt jelzi, hogy az idén legfeljebb 6-ról 8-ra nőhet a gépek száma, noha kilencet terveztek.

A Wizz Air az első üzleti évében egymillió utast szállítana. Bázisa Katowice és Budapest; Németországban csak Dortmundba repül. Szó van egy Dortmund-Budapest járatról is, kérdés, mikortól. Ferihegyen a Wizz Air a harmadik legnagyobb cég az utasok számát tekintve.

Szakértők szerint az éleződő versenyben az élheti meg a holnapot, akinél az egy utasra jutó nettó bevétel szerkezete megváltozik: a mostani 5-10 százalékról legalább a duplájára ugrik a repüléshez közvetlenül nem kapcsolódó rész aránya (közvetítői jutalékok, jogdíjak, kereskedelmi bevételek stb.). A fapadosok nem élhetnek meg az üzletemberek nélkül, az elmúlt két-három évben történt költségcsökkentések miatt egyre több cég utaztatja diszkont-légitársaságokkal a vezetőit. A SkyEurope ösztönző programot is kidolgozott számukra, 12 hónapig garantálva az árat. Nicholas Pausebeck, a Germanwings nemzetközi marketing- és PR-vezetője szerint több nagy, németországi székhelyű vállalat veszi igénybe a csak nekik létesített speciális foglalási rendszerüket és árcsomagjaikat.

Az EasyJet szerint viszont nem kellenek külön programok. Ám Liz Savage, a brit cég üzletfejlesztési igazgatója lapunknak kifejtette: mindenkire számítanak, mert csak így tudják megőrizni vezető szerepüket Európában. A fapadosok terjeszkedése jót tesz egyes régiók fejlődésének, de a főbb repülőtereknek is. Az igazgató szerint az EasyJet egymillió utasonként ezer új munkahelyet teremt, az üzleti utasok és turisták a célállomásokon száz fontot költenek naponta.

Az éleződő verseny ellenére tovább bővül a diszkontcégek köre. Romániában a Blue Air decembertől repül: először két, majd a jövő évtől négy Boeinggel - főleg mediterrán célállomásokra. Romániában a tavalyi évtől már működik egy fapados légitársaság, a Volare. Lengyelországban a - részben állami tulajdonban lévő - LOT saját diszkont-légitársaságot indít Polishwings néven. A cég a tervek szerint szoros együttműködést folytat majd a Germanwingsszel. A Polishwings 2005 februárjában alakul majd meg egymillió euró alaptőkével és öt Boeing 737-es géppel. A társaság bázisrepülőterei kezdetben Varsó, Katowice és Wroclaw lesznek. A Polishwings átveszi az összes charterjárat üzemeltetését is a LOT-tól.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.