Kína után India is meghatározó szereplőként kíván fellépni az olaj világpiacán, hogy a mostaninál nagyobb készletei és jobb importlehetőségei legyenek. E célból egy társaságba vonná 14 állami olajtársaságát - számol be a Financial Times. A cél, hogy az olajfelhasználásában egyre inkább importfüggő országnak világviszonylatban is meghatározó olajtársasága legyen. E társaságnak méreténél és erejénél fogva nagyobb lehetősége lesz arra, hogy külföldi olajlelőhelyekre tegyen szert, s vevőként is erősebb pozícióból tud majd tárgyalni a szállítókkal. Indiának is lépnie kell olajbiztonsága érdekében, e téren Kína már jóval előbbre jár - indokolta a terveket egy olajipari konferencián Manmohan Singh miniszterelnök.
Az Indiában felhasznált olajnak ma 75 százaléka származik külföldről, ez az arány két évtizeden belül 85 százalékra nőhet Shankar Ayar indiai olajminiszter figyelmeztetése szerint, hacsak nem nő számottevően India olajkészlete. A piacon rivális vevőként jelentkező Kína olajimportja tavaly 35 százalékkal nőtt.
A két ország versenyben van a világ számos olajlelőhelyéért. A kínai lépéselőnyt mutatja, hogy az ország legnagyobb olajcége, a China National Petroleum (CNP) már 1996-ban beszállt egy szudáni vállalkozásba, leánycége, a Petrochina pedig az idén kíván termelést indítani Indonéziában. Mindkét országban igyekezett együttműködést indítani az indiai Oil & Natural Gas is, ám hiába. A kínai olajtársaságok már a kilencvenes évek közepétől költenek külföldi olajlelőhelyek megszerzésére, míg az indiaiak csak 2001 óta - veti össze a két ország aktivitását az Oil & Natural Gas elnöke, Subir Raha.
India és Kína Oroszországból is több olajat szeretne kapni, mindkét irányba a Jukosz olajcég a fő szállító. Miután az orosz kormány megkezdte a második legnagyobb orosz olajtermelő feldarabolását annak utólag rárótt adótartozásai miatt, kínai és indiai társaságok egyaránt jelezték, hogy részesedést vásárolnának a Jukosz valamely szibériai termelőegységében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.