Az év legnagyobb privatizációs ügylete iránt máris számos befektető érdeklődik. Megvenné a Budapest Airport Rt. (BA) felkínált 75 százalékát és regionális közlekedési, logisztikai és kereskedelmi központtá fejlesztené Ferihegyet a koppenhágai nemzetközi repülőteret üzemeltető Kobenhavns Lufthavne (KL A/S) - mondta Budapesten, lapunknak adott nyilatkozatában Rasmuss Christiansen üzletfejlesztési igazgató. A dán társaság már öt éve folyamatosan vizsgálja a magyarországi lehetőségeket, és a térségben legnagyobb növekedési potenciálúnak véli azokat. A vezető és szakértői csoportja ezekben a napokban is a fővárosban gyűjt pótlólagos információkat. A KL A/S nemzetközi konzorciumot szervezne, amelyben - irányítása alatt - egy-két nagy pénzintézet is részt venne. Arra a kérdésre, hogy milyen bankról lehet szó, az igazgató azt felelte: egy globálisról és egy kisebbről. Nem zárta ki, hogy akár egy magyar legyen az utóbbi. A konzorciumban a KL A/S fizetné a legnagyobb hányadot a felkínált részvényekből.
A Koppenhágában tavaly 19 millió utast kiszolgáló dán társaság kiterjedt repülőtér-fejlesztést és kereskedelmi tevékenységet folytat, és ezt is kamatoztatná, ha megjelenne Budapesten - erősítette meg a vezető. Feltétlenül a most is dolgozó menedzsmenttel szeretnénk a későbbiekben is együttműködni, mert szerintünk jól képzett vezetőkről van szó. Természetesen eddigi ismereteinket és a know-how-t átadnánk, és erős cash-flow-generáló programot dolgoznánk ki - fűzte hozzá az igazgató.
A dánok persze nincsenek egyedül, hiszen komoly fejlesztői szándékot fejezett ki tavaly novemberben a lapunknak adott exkluzív interjúban a spanyol Ferrovial, amelynek Lengyelországban már van egy nagy repülőtéri projektje. Ugyancsak ezt jelezte a frankfurti nemzetközi repülőteret üzemeltető Fraport AG képviselője egy néhány hete adott lapinterjúban, amelyet tegnap nem cáfolt lapunknak a társaság sajtóosztálya.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a Budapest Airport Rt. egy részvény híján 75 százalékát kínálja megvételre a potenciális befektetőknek. A Budapest Airport Rt. tulajdonában vannak az utasfogadó épületek, a parkolók, s minden bizonnyal vele együtt értékesítik a cargoközpontot majdan befogadó telket. Az utóbbi megvásárlása körül kipattant botrány hátráltatja a kulcsfontosságú létesítmény megépítését, pedig ezt a beruházást minden szakmai és pénzügyi befektető az egyik legsürgetőbb feladatnak véli. A Budapest Airport Rt. 100-150 milliárd forintra becsült értékét közvetve növeli, hogy az idén nyáron átadják a felújított és kibővített 1-es fogadócsarnokot, ahol immár 2,5 millió utast fogadhatnak évente.
Egyelőre nem dőlt el, hogy az ÁPV Rt. szakmai befektetőnek adja-e el a csomagot, tőzsdére viszi-e a céget, esetleg konceszsziót ad egy szakmai befektetőnek, netán kötvényeket bocsátanak ki a BA Rt. részvényeire, vagy ezektől eltérő megoldást választ.
A tanácsadó Credit Suisse First Bostonnak április közepéig van ideje elkészíteni saját javaslatát, felvázolva a lehetséges privatizációs módozatok előnyeit és hátrányait. A vagyonkezelő a kiválasztott egyetlen módozat jellegétől függően állapítja meg a menetrendet. Bármelyik legyen is, a tranzakciót még őszszel befejezhetik.
Ferihegy a kelet-közép-európai régió leggyorsabban növekedő repülőtere volt 2004-ben; az erőteljes bővülés mind az utasforgalomra, mind az árufuvarozásra jellemző volt. Tavaly 6,45 millióan fordultak meg a légikikötőben, ez 28 százalékkal több, mint 2003-ban. A cargoforgalom 80 ezer tonna volt, itt 20,3 százalékos az emelkedés.
A további növekedéshez jelentős infrastrukturális fejlesztésekre van szükség - nyilatkozta nemrég Hárskuti János, a Budapest Airport Rt. vezérigazgatója a CNBC televíziós társaságnak. Az ÁPV Rt. által elfogadott idei üzleti tervben az utasforgalomban 18, az áruforgalomban 10 százalékos növekedés szerepel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.