Offenzívában a ruházati láncok
Kétszázmillió eurós fejlesztésbe fog az idén a Benetton olasz ruházati lánc, hogy megerősítse helyét a világ élvonalában - jelentette be Luciano Benetton elnök. A cél, hogy jelenlegi üzleteik és kínálatuk felfrissítésével, átalakításával és újabb egységek megnyitásával megőrizzék versenyképességüket. Az elnök szerint a Benettonnak most elsősorban a kínai és az indiai jelenlétét kell erősítenie. Hogy mennyire fontos a keleti piac, azt az is jelzi, hogy a cég Alessandro Benetton személyében alelnököt nevezett ki, kifejezetten ennek a negyven bolttal induló terjeszkedésnek a levezénylésére.
A piacszerzésre szükség is van, ha az elmúlt időszak mérlegét nézzük. Az idei első negyedévben a forgalom 378 millió eurót tett ki, ez egy százalékon belüli visszaesést jelent. Az adózott eredmény ezzel szemben 17 százalékkal, 23 millió euróra apadt. A tavalyi év egészét illetően az 1686 millió eurós forgalom tízszázalékos csökkenést mutat 2003-hoz képest, ám a 123 milliós adózott eredmény 14 százalékos bővülést jelent. Az idei terven nem módosítottak közgyűlésükön a részvényesek, a bevételi terv 1,65 milliárd euró marad, ez minimális visszaesést jelent. A forgalomarányos nyereség viszont a tavalyi 7,3 százalékról várhatóan 6-ra zsugorodik. Mindez annak ellenére, hogy az év második felében már kezd beérni a Benetton- Barbie szövetség gyümölcse. Az olaszok ugyanis ötvendarabos kollekciót "öltenek" az ugyancsak gyengélkedő amerikai Mattel játékgyártó sikertermékére, azzal a nem titkolt céllal, hogy a gyermekeket is mielőbb megismertessék a Benetton márkanévvel. A Benetton Magyarországon jelenleg hat üzlettel van jelen, s nagyobb offenzívát egyelőre nem is tervez.
A svéd Hennes & Mauritz, Európa legnagyobb ruhakereskedő lánca is új divattervezőkkel, nevezetesen Stella McCartney-val és Elio Fioruccival szövetkezett, hogy fellendítse eladásait. Az angol sztárdizájner őszre készíti el női kollekcióját, míg Fiorucci költeményeivel már a nyáron találkozhatnak a boltokban. Tavaly Karl Lagerfeld kreációi tűntek fel a lánc kínálatában, amely úgy tűnik, hagyományteremtő szándékkal kér fel nagy neveket a tervezőmunkára. A H&M magyarországi megjelenését erre az évre időzíti.
A nálunk tavaly megtelepedett Zara ruházati lánc tulajdonosánál, a spanyol Inditex SA-nál vezérigazgató-váltás történt. Az eddigi vezért, Jose Maria Castellanót a Gauloises cigarettát gyártó Altadis első embere, Pablo Isla követi. Tőle várják, hogy az Inditex öt éven belül megduplázza bevételeit és üzleteinek számát, s utolérje nagy európai riválisát, a Hennes & Mauritzot - írja a Bloomberg. Az offenzíva első lépéseként az idén mintegy 350 új boltot nyitnak, főként Európában. A termelésüket Kínába kihelyező, s onnan a januári kereskedelmi korlátok feloldása után olcsón importáló svédekkel szemben az Inditex vezetői úgy nyilatkoztak, hogy nem bővítik ázsiai importjukat, mert "nincs idejük hónapokat várni arra, hogy a hajón beérkezzen a szállítmány".
A nyolc magyarországi egységet üzemeltető Marks & Spencernél az elnökváltás izgatja a kedélyeket: Paul Myners helyét Lord Burns veszi át jövő júliustól. Az ez év októbertől alelnökként működő Lord Burns jó választásnak tűnik - állítják az elemzők, akik az új elnöktől az elmúlt időszakban igencsak visszaesett forgalom fellendítését várják, ezt elsősorban az árak mérséklése révén lehet elérni.


