Még mindig nem zárult le végérvényesen a MÁV motorvonat tendere, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) augusztus 26-án tart nyilvános tárgyalást az ügyben. A győztes Stadler-Ganz Transelekro páros bizakodik: szerintük a bizottság legutóbbi döntésének indoklása a vesztes Bombardier-t teszi felelőssé az előállt patthelyzetért. A konzorcium álláspontja szerint azt is figyelembe kell venni, hogy az általuk szállított Flirt vonatok szinte minden műszaki paraméterében jobbak a konkurensénél, ráadásul 13 milliárd forinttal olcsóbban szállítják.
Dunai Zoltán, a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója a Stadler magyarországi partnereként elmondta: a konzorcium által ajánlott Flirt típusú vonatok főbb műszaki paramétereiben lényegesen jobbak a konkurens Talent szerelvényeknél. Ezt bizonyítja, hogy a két konstrukció közötti csatát más országokban is sorozatban nyerik. Mindez nem meglepetés, egyszerűen arról van szó, hogy a Talent 10 évvel ezelőtti konstrukció, míg a Flirt vonatokat jóval korszerűbb technológia felhasználásával tervezték.
Ennek megfelelően a Flirt vonatok a Talenteknél 43 százalékkal kisebb energiafelhasználással, 2600 kilowattos teljesítményre képesek, szemben a Talent 1495 kilowattos teljesítményével. A Flirt vonatok jobban gyorsulnak és nagyobb sebességre képesek, ami ma még talán nem, de reményeink szerint a jövőben már érvényesülhet a MÁV vonalain is - jelentette ki Dunai Zoltán, aki szerint az üzemeltető számára bizonyára az sem mellékes körülmény, hogy a Flirt vonatok üzemi megbízhatósága 96 százalékos, míg a Talenté csak 67 százalékos.
A sokat vitatott árképzésről Dunai Zoltán úgy nyilatkozott, hogy nincs olyan számításai mód, amelyben összesített ajánlatuk ne lenne kedvezőbb a Bombardier ajánlatánál. A Közbeszerzési Értesítő 79. számának 22422. oldalán megjelent férőhely/fő/év alapon megadott árajánlatok összegzéséből az derül ki, hogy a pályázati kiírásban szereplő feltételek mellett a Talent vonatokért, valamint 30 éves üzemeltetésükért és karbantartásukért a MÁV Rt.-nek összesen 77,6 milliárd forintot, míg a Flirt vonatok esetében csak 64,6 milliárd forintot kellene fizetnie. A különbség tehát csaknem 13 milliárd forint.
A Bombardier által kifogásolt - állítólagosan hiányzó - bankgaranciával kapcsolatban a vezérigazgató ismételten kijelentette: nem kívánnak ezekkel az alaptalan kijelentésekkel foglalkozni, hiszen a kiíró által kért időpontokban mindig érvényes bankgaranciát nyújtottak be, így az nem lehet kizáró ok.
A Stadler-Transelektro konzorcium mindezek alapján optimistán várja a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát. Dunai szerint a MÁV-ot 2005. július 4-én újabb kör megtételére kötelező határozat indoklása is kimondta, hogy a törvénytelenséget a Bombardier idézte elő a pályázatok jogszerű elbírálását lehetetlenné tevő ajánlatával. Az indoklás azt is leszögezi, hogy a Stadler ajánlata összességében kedvezőbb. Így okkal bízhatunk abban, hogy a Bombardier lassan 5 hónapja tartó időhúzási kísérlete sikertelen lesz, és az augusztus 15-én aláírt szerződésnek megfelelően jövőre rendben forgalomba állíthatnak az új, korszerű elővárosi vonatok a MÁV vonalain - húzta alá a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója. (VGO)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.