BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Stadler bízik a Döntőbizottság kedvező ítéletében

Még mindig nem zárult le végérvényesen a MÁV motorvonat tendere, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) augusztus 26-án tart nyilvános tárgyalást az ügyben. A győztes Stadler-Ganz Transelekro páros bizakodik: szerintük a bizottság legutóbbi döntésének indoklása a vesztes Bombardier-t teszi felelőssé az előállt patthelyzetért. A konzorcium álláspontja szerint azt is figyelembe kell venni, hogy az általuk szállított Flirt vonatok szinte minden műszaki paraméterében jobbak a konkurensénél, ráadásul 13 milliárd forinttal olcsóbban szállítják.

Dunai Zoltán, a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója a Stadler magyarországi partnereként elmondta: a konzorcium által ajánlott Flirt típusú vonatok főbb műszaki paramétereiben lényegesen jobbak a konkurens Talent szerelvényeknél. Ezt bizonyítja, hogy a két konstrukció közötti csatát más országokban is sorozatban nyerik. Mindez nem meglepetés, egyszerűen arról van szó, hogy a Talent 10 évvel ezelőtti konstrukció, míg a Flirt vonatokat jóval korszerűbb technológia felhasználásával tervezték.

Ennek megfelelően a Flirt vonatok a Talenteknél 43 százalékkal kisebb energiafelhasználással, 2600 kilowattos teljesítményre képesek, szemben a Talent 1495 kilowattos teljesítményével. A Flirt vonatok jobban gyorsulnak és nagyobb sebességre képesek, ami ma még talán nem, de reményeink szerint a jövőben már érvényesülhet a MÁV vonalain is - jelentette ki Dunai Zoltán, aki szerint az üzemeltető számára bizonyára az sem mellékes körülmény, hogy a Flirt vonatok üzemi megbízhatósága 96 százalékos, míg a Talenté csak 67 százalékos.

A sokat vitatott árképzésről Dunai Zoltán úgy nyilatkozott, hogy nincs olyan számításai mód, amelyben összesített ajánlatuk ne lenne kedvezőbb a Bombardier ajánlatánál. A Közbeszerzési Értesítő 79. számának 22422. oldalán megjelent férőhely/fő/év alapon megadott árajánlatok összegzéséből az derül ki, hogy a pályázati kiírásban szereplő feltételek mellett a Talent vonatokért, valamint 30 éves üzemeltetésükért és karbantartásukért a MÁV Rt.-nek összesen 77,6 milliárd forintot, míg a Flirt vonatok esetében csak 64,6 milliárd forintot kellene fizetnie. A különbség tehát csaknem 13 milliárd forint.

A Bombardier által kifogásolt - állítólagosan hiányzó - bankgaranciával kapcsolatban a vezérigazgató ismételten kijelentette: nem kívánnak ezekkel az alaptalan kijelentésekkel foglalkozni, hiszen a kiíró által kért időpontokban mindig érvényes bankgaranciát nyújtottak be, így az nem lehet kizáró ok.

A Stadler-Transelektro konzorcium mindezek alapján optimistán várja a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát. Dunai szerint a MÁV-ot 2005. július 4-én újabb kör megtételére kötelező határozat indoklása is kimondta, hogy a törvénytelenséget a Bombardier idézte elő a pályázatok jogszerű elbírálását lehetetlenné tevő ajánlatával. Az indoklás azt is leszögezi, hogy a Stadler ajánlata összességében kedvezőbb. Így okkal bízhatunk abban, hogy a Bombardier lassan 5 hónapja tartó időhúzási kísérlete sikertelen lesz, és az augusztus 15-én aláírt szerződésnek megfelelően jövőre rendben forgalomba állíthatnak az új, korszerű elővárosi vonatok a MÁV vonalain - húzta alá a Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója. (VGO)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.