Tovább folytatja agresszív terjeszkedését a 40 országban, köztük hazánkban is aktív indiai Tata- csoport. A konszern - amely az elmúlt években dollármilliárdokat költött külföldi felvásárlásokra - legutóbb a távközlési szolgáltatásokat nyújtó Teleglobe megszerzésével erősítette pozícióját a területen - írja a Handelsblatt. A Tata távközlési leányvállalata, a VSNL 239 millió dollárt fizetett a hónap elején a Teleglobe-ért, megszerezve a hozzáférést ezzel a társaság 240 országra kiterjedő hálózatához. A tavaly több mint egymilliárd dolláros forgalmat elérő Teleglobe megvásárlásával jelentősen megugorhat a VSNL évek óta csökkenő árbevétele.
Nem csak a távközlési üzletágát bővíti azonban a 91 különböző vállalatot működtető Tata. A csoport legnagyobb leánycége, az évi 3,5 milliárd dolláros forgalmú Tata Motors a Daewoo haszongépjármű-üzletágának tavalyi megszerzése után az idén a spanyol Hispano Carrocera buszgyárban szerzett részesedést. A teagyártással foglalkozó Tata Tea pedig, miután 432 millió dollárt fizetett pár éve a brit Tetley Teá-ért, a jövőben további egymilliárd dollárt szán külföldi terjeszkedésre. Mindeközben az acélipari leány, a Tata Steel elsősorban Ázsiában tervez felvásárlásokat, emellett 2,3 milliárd dollárból szeretnék másfélszeresére - évi 15 millió tonnára - növelni indiai termelésüket is.
Az indiai vállalatcsoport informatikai szolgáltatócége, a Tata Consultancy Services (TCS) növekedési stratégiájában kiemelt szerepet játszik az európai piac, amely az elmúlt évben 25 százalékkal járult hozzá a vállalat árbevételéhez. A társaság a kontinensen nem felvásárlásokkal, hanem szolgáltató központok létesítésével erősíti pozícióit. A TCS első európai globális szolgáltató központját Budapesten hozta létre 2001-ben. A létesítményben jelenleg mintegy háromszázan dolgoznak, de a tervek szerint három éven belül ezerfősre bővítik. A társaság a budapesti bővítés mellett a lengyel, az orosz és a román piacon is beruházásra készül, további támogató központok nyitását tervezi ezekben az országokban. Az India legnagyobb it-vállalkozásának számító, 44 ezer embert foglalkoztató TCS a március végén zárult üzleti évében 2,24 milliárd dolláros bevételt ért el, ezzel a világ 15 vezető informatikai tanácsadó társasága közé került.
Ratan Tata, a csoport elnöke három tényezővel magyarázta az agresszív külföldi terjeszkedéspolitikát. Egyrészt az anyaországon kívülről származó bevétel arányának növelésével akarnak védekezni az indiai gazdaság konjunkturális ingadozásai ellen, másrészt szeretnék megteremteni a további növekedés lehetőségét azoknak az üzletágaknak, amelyek az indiai piacot már kinőtték, és ismertté akarják tenni a Tata nevet India határain túl is.
Az akvizíciók mellett jelentős marketingkiadásokra is futja a mintegy 220 ezer főt foglalkoztató indiai konszernnek. A társaság korábban is komoly összegeket fordított ilyen célra, mióta azonban Narian Karthikejan, első indiai autóversenyzőként, bekerült a Formula-1-be, heti rendszerességgel láthatjuk a konszern logóját a Jordan istálló autóin. A milliárdos felvásárlásokat és marketinghúzásokat a szoftverüzletág tavalyi részvénykibocsátása során befolyt mintegy 1,2 milliárd dollárból (VG, 2004. július 19.), valamint a felhalmozott nyereségből finanszírozza a társaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.