Élesedő transzatlanti légiverseny
A Le Figaro értesülései szerint a koppenhágai székhelyű Sterling fapados légitársaság például éppen nagy befogadóképességű gépek vásárlásáról és a leszállási jogok megszerzéséről tárgyal, s ha ezek sikeresek lesznek, akkor ősszel, de legkésőbb jövő tavasszal beszáll a versenybe. A skandináv cég Florida felé veszi az irányt, első körben Orlandó-ba és Miamibe szállítana utasokat. Egy oda-vissza útért - illetékekkel együtt - mindössze 268 eurót számítanának fel, s a New York-i repülőjegy még ennél is kevesebbe kerülhet. A Sterling jelenleg nyolc skandináv repülőtérről indítja járatait szerte Európába.
A tengerentúlon is vannak jelentkezők. Az amerikai Skylink Airways az év elején kapott zöld utat a helyi légügyi hatóságoktól arra, hogy gépei átszelhessék az óceánt. A baltimore-i társaság a "nagyokénál" 20-70 százalékkal olcsóbb jegyekkel csalogatta az utazókat, ám gépei egyelőre a földön vesztegelnek. A cég aztán júniusban MAXJetre változtatta a nevét, s most újabb engedélyek beszerzésével van elfoglalva, hogy aztán tervei szerint az év második felében végre el is indíthassa járatait New Yorkból Londonba.
Elemzők azonban szkeptikusan ítélik meg az új versenytársak színre lépését, mondván: a diszkont-légitársaságok kapacitása nem lesz elegendő ahhoz, hogy komolyabb szeletet hasítsanak ki a legjobban fizető transzatlanti repülési piacból. Nem véletlen - jegyzik meg -, hogy a fapadosok "királyai", az Easyjet és a Ryanair a maguk részéről közölték: nem érdekli őket a piacnak ezen kockázatos szegmense.
Régi motorosnak számít ezen a területen Richard Branson, a Virgin Atlantic tulajdonosa, aki elsőként 1984-ben kapott engedélyt olcsó transzatlanti járatainak elindítására. A brit multimilliárdos azóta London és New York között repülteti gépeit, s úgy tartja, hogy vannak olyan távoli úti célok, ahová a British Airwaysnek már nem éri meg járatot indítania. A Virgin Atlantic ezen városokat szeretné menetrendjébe felvenni - mondta Richard Branson, konkrét helyszínek említése nélkül.
Amint az táblázatunkból is kiderül, a fapadosok elleni harcot a nagyok árcsökkentésekkel vették fel, s előfordul, hogy alákínálnak újsütetű versenytársaiknak.


