Indiába mennek a mobilgyártók
Több mint 40 milliárd dolláros üzlet reményében újabb és újabb beruházásokat jelentenek be Indiában a világ vezető mobiltechnológiai cégei és készülékgyártói. Mintegy 36 milliárd dollárt csak az ottani szolgáltatók szándékoznak elkölteni a következő három évben terjeszkedésre, hálózatuk fejlesztésére, és akkor még nem beszéltünk az előfizetők készülékvásárlásairól. A kormány előrejelzései szerint az említett időszakban megnégyszereződik az ügyfélszám, várhatóan eléri majd a 200 milliót.
A számok fényében nem véletlen, hogy a napokban két nagyszabású tervet is megszellőztettek a készülékpiac vezető cégei. A Nokia egy százfős globális hálózatüzemeltetési központot kíván felállítani az év végéig. A finn cég az indiai bázisról kívánja kiszolgálni az európai, közel-keleti és afrikai szolgáltató partnereit.
Az amerikai Motorola mobiltelefongyárat építene az országban, s a cégvezető, Ed Zander szerint nem titkoltan azért, hogy vezető pozícióba kerüljenek az ottani piacon. (Jelenleg a Nokia értékesíti a legtöbbet rádiótelefont Indiában.)
Az amerikai cégnek már 1991 óta komoly kutató-fejlesztő bázisa is működik Bangalore-ban, Hyderabadban és Delhiben, öszszesen háromezer főt foglalkoztatva. A fejlett országok technológiai cégei szívesen foglalkoztatnak indiai fejlesztőket, az amerikai mérnökök költségének hatodáért. Újabb lendületet adhat a piacnak a technológiai generációváltás. A délkelet-ázsiai országban 2006-ban indul el a videotelefonálást is lehetővé tévő 3G rendszer. A hálózatieszköz-gyártók számára is vonzó a piac: az Ericsson és a Nortel Networks már építi is ottani gyárát.


