BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőnek az autóárak - lassan, de biztosan

Magyarországon az európai átlagnál lassabban nőttek az elmúlt egy évben az autóárak - derül ki egy nemzetközi felmérésből. Európában a legolcsóbban Csehországban, a legdrágábban Dániában vásárolhatunk gépkocsit. A kereslet a drágább dízelautók iránt nő.

Kisebb mértékben nőttek Magyarországon az újautó-árak, 2004. június és 2005. június között átlagosan 1,6 százalékkal drágult, s a vizsgált időszak végén négy százalékkal volt alacsonyabbak, mint az európai átlag - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) és az Eurocarprice.com közös felméréséből. Európán belül Csehországban a legolcsóbbak az új autók - 8 százalékkal alacsonyabbak, mint az európai átlag -, a legdrágábban viszont Dániában lehet új gépkocsihoz jutni.

Az európai autóárak átlagosan nagyobb ütemben emelkednek az idén, mint tavaly - áll az összefoglalóban. A felmérés szerint az általános áremelkedés mögött a dízelautók egyre növekvő népszerűsége áll. Az európaiak ugyanis a drágább dízelgépjárműveket részesítik előnyben a benzinesekkel szemben.

Júniusban a dízelautók átlagára 4,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben ezalatt az egy év alatt 13 százalékkal nőtt az ilyen autók eladási darabszáma. Ugyanakkor átlagosan 3,4 százalékkal drágultak a benzinüzemű autók, amelyekből azonban 7 százalékkal kevesebb kelt el. Összességében az európai autóárak 3,9 százalékkal növekedtek a 2004 júniusától 2005 júniusáig terjedő időszakban. A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük töretlen.

Magyarországon is egyre népszerűbbek a dízelüzemű gépkocsik, az elmúlt egy évben 54,5 százalékkal többet adtak el belőlük, mint egy évvel korábban. Az elemzés szerint ugyanakkor a dízelautók itthon még mindig csak mintegy 15-16 százalékát teszik ki az új autók piacának.

Ami a teljes piacot illeti, Magyarország kapcsán a jelentés leszögezi, hogy az utóbbi két évben stagnált az itteni autópiac. Az értékesítési eredmények azonban - típustól és piaci szegmenstől függően - széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagy méretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig szűk szegmenset képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során. A mini autók forgalma 43,2 százalékkal esett vissza az elmúlt egy évben, a kisautóké 2,9 százalékkal csökkent, ezzel szemben 37,3-del emelkedett a luxusautók eladása.

Vegyes képet mutat az öt legtöbb autót eladó európai ország piaca is. Spanyolországban jelentős áremelkedés mellett továbbra is lendületesen növekszik a forgalom. A francia és a német piacra lassú bővülés és átlag alatti áremelkedés jellemző. Olaszországban a gyengülő forgalom ellenére is jelentősen emelkednek az árak, míg Nagy-Britanniában a szűkülő kereslet csökkenő árakkal párosul.

Kelet-Európában visszaesett a forgalom - főként Lengyel- és Csehországban. Érdekes, hogy Norvégiában és Dániában figyelhető meg a legdinamikusabb bővülés, míg Finnországban az elmúlt évben 15 százalékkal esett a forgalom. Ezekben az országokban az újautó-árak jóval az európai átlag fölött vannak, főként a már említett Dániában, ahol az autóértékesítést kivételesen magas adóterhek sújtják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.