Nőnek az autóárak - lassan, de biztosan
Kisebb mértékben nőttek Magyarországon az újautó-árak, 2004. június és 2005. június között átlagosan 1,6 százalékkal drágult, s a vizsgált időszak végén négy százalékkal volt alacsonyabbak, mint az európai átlag - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) és az Eurocarprice.com közös felméréséből. Európán belül Csehországban a legolcsóbbak az új autók - 8 százalékkal alacsonyabbak, mint az európai átlag -, a legdrágábban viszont Dániában lehet új gépkocsihoz jutni.
Az európai autóárak átlagosan nagyobb ütemben emelkednek az idén, mint tavaly - áll az összefoglalóban. A felmérés szerint az általános áremelkedés mögött a dízelautók egyre növekvő népszerűsége áll. Az európaiak ugyanis a drágább dízelgépjárműveket részesítik előnyben a benzinesekkel szemben.
Júniusban a dízelautók átlagára 4,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben ezalatt az egy év alatt 13 százalékkal nőtt az ilyen autók eladási darabszáma. Ugyanakkor átlagosan 3,4 százalékkal drágultak a benzinüzemű autók, amelyekből azonban 7 százalékkal kevesebb kelt el. Összességében az európai autóárak 3,9 százalékkal növekedtek a 2004 júniusától 2005 júniusáig terjedő időszakban. A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük töretlen.
Magyarországon is egyre népszerűbbek a dízelüzemű gépkocsik, az elmúlt egy évben 54,5 százalékkal többet adtak el belőlük, mint egy évvel korábban. Az elemzés szerint ugyanakkor a dízelautók itthon még mindig csak mintegy 15-16 százalékát teszik ki az új autók piacának.
Ami a teljes piacot illeti, Magyarország kapcsán a jelentés leszögezi, hogy az utóbbi két évben stagnált az itteni autópiac. Az értékesítési eredmények azonban - típustól és piaci szegmenstől függően - széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagy méretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig szűk szegmenset képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során. A mini autók forgalma 43,2 százalékkal esett vissza az elmúlt egy évben, a kisautóké 2,9 százalékkal csökkent, ezzel szemben 37,3-del emelkedett a luxusautók eladása.
Vegyes képet mutat az öt legtöbb autót eladó európai ország piaca is. Spanyolországban jelentős áremelkedés mellett továbbra is lendületesen növekszik a forgalom. A francia és a német piacra lassú bővülés és átlag alatti áremelkedés jellemző. Olaszországban a gyengülő forgalom ellenére is jelentősen emelkednek az árak, míg Nagy-Britanniában a szűkülő kereslet csökkenő árakkal párosul.
Kelet-Európában visszaesett a forgalom - főként Lengyel- és Csehországban. Érdekes, hogy Norvégiában és Dániában figyelhető meg a legdinamikusabb bővülés, míg Finnországban az elmúlt évben 15 százalékkal esett a forgalom. Ezekben az országokban az újautó-árak jóval az európai átlag fölött vannak, főként a már említett Dániában, ahol az autóértékesítést kivételesen magas adóterhek sújtják.


