Míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez a szám Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer darab). Elmaradás tapasztalható a kis- és középvállalkozások aktivitásában is: hazánkban az autópark-kezelők portfóliójának átlagosan 10 százalékát adja ez a szektor, Nyugaton azonban 50 százalékra tehető ez az arány. Magyarországon is előbb-utóbb a nyugat-európai trend fog érvényesülni, s ez néhány évben belül a flottakezelési piac robbanásszerű növekedését idézheti elő - vélik a piaci szereplők. Ezt a tendenciát vetíti előre, hogy az elmúlt időszakban egyre nőtt a kis- és középvállalati (kkv-) ügyfeleik száma, akik ma már a flotta típusú beszerzéseik finanszírozása mellé a flottakezelésre is kérnek ajánlatot. A feltörekvő magyar vállalkozások, a multik beszállítói fokozatosan átveszik a nagyok szokásait - emelte ki Gáti Tamás, a piacvezető LeasePlan Hungária Rt. ügyvezető igazgatója, aki az igazi boomot attól várja, ha az államigazgatásban (mentők, rendőrség) is elterjed az autópark-kezelés. Tapasztalataink szerint a kkv tipikusan az a szektor, ahol elébe kell menni az ügyféligényeknek - emelte ki Zsidó László, a K&H Lízingcsoport üzletág-igazgatója.
A döntést egyrészt financiális, másrészt kényelmi szempontok alapján hozzák az ügyfelek - magyarázta Palotai András, a CIB Lízingcsoport üzletág-igazgatója. Míg a nagyobb cégeknél az outsourcing keretében megspórolható költség szól alapvetően a flottakezelés mellett, addig a kisebb társaságoknak nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, így az nem jelentkezik az ügyfél beruházásai között - emelte ki Gáti Tamás. A flottakezelési szolgáltatás mellett elsősorban a méretgazdaságosság és az ehhez köthető tapasztalat és szakértelem szól - magyarázta Elek Zoltán, a Budapest Autópark elemzője és termékfejlesztője. A nagyobb autópark-kezelők üzemeltetésében egyszerre több ezer autó van, tehát az ügyfeleknek akár egy autóhoz is a több ezer járművel elérhető kedvezményeket, kiszolgálási színvonalat, biztonságot tudnak nyújtani. A flottakezelés alapvetően az adminisztrációs feladatok csökkentését, átlátható költséggazdálkodást, országos szintű szolgáltatói hálózatot, jelentős beszerzési kedvezményeket és adott esetben az üzemeltetési kockázatoknak a flottakezelő cégre történő áthárítását jelenti - magyarázta Horváth Péter, a Lombard Lízing ügyvezető igazgatója. A flottakezelés gyakorlatilag minden típusú ügyfél és flotta számára hordoz potenciális előnyöket - tette hozzá.
A flottakezelést igénylő kis- és középvállalkozások jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, bár náluk nem elsősorban a saját kezelésű flotta fenntartásához szükséges apparátus kiváltása a mérvadó, hanem az, hogy teljes körű és nagyon kedvező árú szolgáltatást kapnak - véli Sós Gábor, az MKB Euroleasing Autópark Rt. kereskedelmi igazgatója. A szakember rámutatott: a kkv-k a flottafinanszírozás révén jóval nagyobb kedvezményeket tudnak kicsikarni, mint ha önállóan próbálnák üzemeltetni járműparkjukat. További előnyt jelent - tette hozzá -, hogy a rendszerint likviditási gondokkal küzdő cégeknek a flottafinanszírozásnál nem kell jelentős összegeket járműbeszerzésre fordítani. A kereskedelmi igazgató tájékoztatása szerint a társaság ügyfelei közül 180-200-an üzemeltetnek maximum öt autóból álló flottát, ez összesen nagyjából 500 autót jelent. A kkv-körnek egyébként nem határoztak meg alsó határt a flotta nagyságára vonatkozóan, tehát akár egy autóval is igényelhetik a szolgáltatást.
A kis- vagy középvállalkozó autóinak az autópark-kezelőn keresztüli biztosítása önmagában nem jelent biztos előnyt vagy hátrányt - fogalmazott Sipos József, az Allianz Hungária Biztosító kommunikációs igazgatója. A biztosító társaság ugyanis a dolog természeténél fogva elemzi az autópark összetételét, kockázati jellemzőit, és ennek alapján születhetnek meg a besorolások. A társaságok közötti verseny természetesen itt is, mint a magánautók esetében, befolyásolja a végső árképzést, de már középtávon is a kockázati arányok körül rendeződik el a piac. Az autópark-kezelőknek nyújtott szolgáltatásokban az adott biztosító általános szolgáltatási képességei a meghatározók.
A kkv-szektor átlagos flottája igen széles sávban, 5-50 gépkocsi között mozog a tevékenységi kör függvényében, a legtöbb ügyfélnek a piaci szereplők elmondása szerint 3-10 autó van. A LeasePlan Hungária Rt.-nél van példa egy autó kezelésére is - ezen esetekben többnyire nemzetközi cégek magyarországi képiselete az ügyfél -, s nem ír elő minimális darabszámot a Budapest Autópark-kezelő Rt. sem. Mint megtudtuk, jelenleg mintegy 20 egy autós ügyfelük van. A CIB Lízingcsoportnál három autótól vállalnak flottakezelést, a K&H Lízingcsoportnál öttől. A kkv-szektor flottaösszetétele érezhetően változik. Öt évvel ezelőtt elsősorban kis kategóriás autókból állt a gépjárműparkjuk, ez időközben elmozdult a felsőb középkategória felé, illetve egyre többen használnak kishaszongépjárművet - osztotta meg tapasztalatait Gáti Tamás.
A kkv-szektor által igényelt szolgáltatások gyakorlatilag megegyeznek a vállalati szektorban biztosítottakkal, azaz finanszírozás, visszlízing, beszerzés koordinációja, üzemeltetés szervezése, asszisztencia biztosítása, biztosítási ügyintézés és állománygondozás, cseregépkocsi-program, kiegészítők beszerzése és finanszírozása (például téli abroncs, elektroakusztika) - mutatott rá Palotai András. Egy flottakezelő cég szolgáltatási spektruma igen széles, ma a kkv-szektor elsősorban a szerviz-, biztosítási és üzemanyag-szolgáltatásokat igényli - emelte ki Horváth Péter.
A Magyarországon egyedülálló internet alapú információs rendszer, a P8P, valamint flottaadminisztrációs portál segítségével online nyomon követhetők egy adott gépjármű vagy az egész flotta üzemeltetésének részletei. Az igényeknek megfelelően bármikor naprakész, egyedi kimutatások készíthetők, ezzel elősegítve a hatékony vállalati döntéshozást - véli a LeasePlan Hungária Rt. vezérigazgatója, aki az elektronikus szolgáltatások terén látja a legfőbb fejlesztési területeket. A CIB Lízing üzletág-igazgatójának várakozásai szerint a jövőben várhatóan az egyes ügyletek, szolgáltatások mögött álló kockázatok megítélésében, azaz a konstrukciók egyes pénzügyi elemeiben várható változás. Zsidó László pedig úgy látja: várhatóan a "full csomag" szolgáltatások iránt a jövőben a kkv-ügyfelek részéről is igény lesz. A fejlődés tekintetében két irányban tapasztalható elmozdulás, egyrészt az igényelt szolgáltatások bővülése (csereautó-, asszisztencia-, logisztikai, hozom-viszem, gumiabroncs-szolgáltatásokkal), másrészt azoknak a konstrukcióknak az elterjedése terén, ahol a flottakezelő cég garanciát vállal az általa nyújtott szolgáltatások költségeire - emelte ki a Lombard Lízing ügyvezető igazgatója. A Budapest Autópark-kezelő kínálata a közeljövőben web alapú online szolgáltatásokkal bővülne, amely 24 órás hozzáférést biztosít ügyfelei részére. Így többek között ajánlatkérés (autókonfigurátor), szolgáltatás igénylése (szervizbejelentés, biztosítási esemény bejelentése, bérautó- és sofőrigénylés stb.), riportok, adatszolgáltatás (üzemanyag-felhasználás, szerviz és biztosítási események, illetve költségek, bírságolások, pénzügyi jelentések stb.), aukció (kifutott autók értékesítése), adatkezelés (ügyfél adatainak módosítása), illetve panaszkezelés szerepel benne.
Keretbe:
Az autópark-kezelésért fizetendő havidíj mértéke függ az autó értékétől, értéktartásától, a futamidőtől, a futásteljesítménytől, az igénybe vett szolgáltatásoktól. Havonta egy gépkocsi flottakezelése körülbelül 30-40 ezer forintba kerül - mondták a Lombard Lízingnél. Hasonló összegről számoltak be a Budapest Autópark-kezelőnél is. Az átlagos flottaköltség a flotta összetételétől függ, így egy-két felső középkategóriájú és három alsó középkategóriájú autóból álló ötautós flotta nettó havi költsége mintegy 550 ezer forint, a flottakezelési szolgáltatás igénybevételével elérhető költségmegtakarítás elérheti a havi 190 ezret. Ez hozzávetőlegesen több mint évi 2 millió forintos megtakarítást jelenthet - emelték ki. A piaci szereplők szerint akár 15-25 százalékos megtakarítás is realizálható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.