Óriási sztrájk a Boeingnél
Tíz éve nem tapasztalt csend honol Seattle és környéke legnagyobb telephelyein, a városrésznyi Boeing-gyárak területén: több mint 18 ezer szerelő kezdett sztrájkot múlt pénteken a szerintük megalázó új szerződési ajánlat miatt. Elsősorban a nyugdíj és az egészségügyi hozzájárulás mértékét tartják alacsonynak, ami nem mellékes körülmény, hiszen a gyár dolgozóinak átlagéletkora 49 év. Egyelőre nem tudni, meddig tart a munkabeszüntetés, de ha két-három hétnél tovább, akkor jelentős bevételkiesést okozhat az Airbushoz éppen felzárkózó amerikai óriásnál.
Legutóbb egy évtizede volt hasonló akció, de akkor 69 napnyi munkaszünet után végül is megegyeztek. A szerelők 1989-ben 48 nap után vették fel a munkát. Az Egyesült Államok legnagyobb fehérgallérossztrájkjaként tartják nyilván a 2000-ben bekövetkezett akciót, akkor a repülőgépgyár mérnökei egységesen tiltakoztak a szerintük alacsony bérek és szociális juttatások ellen.
A szakszervezetek most arra hivatkoznak, hogy jól megy a társaságnak, nőnek a megrendelések, emelkedik a cég részvényeinek árfolyama. Három évvel ezelőtt, az előző kollektív szerződés megkötésekor szolidárisak voltak a vállalattal, mert más volt a helyzet: a szeptember 11-i terrortámadást követően jelentősen visszaesett a légi forgalom, és ezzel öszszefüggésben a repülőgépek iránti kereslet.
A Boeing vezetői közleményben tettek ígéretet arra, hogy átdolgozzák a megállapodást. Egyebek között egyszeri, kilencezer dolláros juttatást helyeztek kilátásba a nyugdíjba vonulóknak. A cég az idén 320 gép átadását vállalta, július végéig ebből 179-et teljesített. A legújabb ünnepséget keddre tervezték, akkor a kínai Malév-partner, a Hainan Airlines járművét kellene átadni a kínai államfő jelenlétében. A Boeing a második negyedévben 376 megrendelést kapott a 747-es és 767-es modellre, 252 megrendelést tart nyilván a 787-esre, és elindította az Air France-KLM holding számára a 777-es speciális árufuvarozási modelljének gyártását.


