BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb frontot nyitott a Boeing

A Boeing új generációs 747-es építését jelentette be, ezzel üzenve hadat az Airbusnak, amely az éppen tesztrepüléseit végző A380-as modelljével elhódította tőle a négyszáz főnél nagyobb befogadóképességű repülőgépek piacvezetője címét. A Boeing máris 18 rendelést vett föl az új Jumbo áruszállító változatára. Az ötmilliárd dollár értékű megbízást a luxemburgi Cargolux Airlines (10) és a japán Nippon Cargo Airlines (8 gép) adta le. A vevők 2009 őszétől állíthatják forgalomba az első Jumbókat. A 747-8 listaára 287 millió dollár, az Airbus A380-as teherszállító változatáé 300 millió.

A Boeing 747-8-as a cég új, a 787 Dreamlinerhez kifejlesztett technológiájára épül majd, a hajtóműveket a General Electric szállítja – írja a Bloomberg. Fedélzetén 34-gyel több, azaz öszszesen 558 ülés lesz, teherbírása pedig tíz százalékkal, 154 tonnára nő a 747-es mai változatához képest, egyben négy tonnával több rakomány fér el a gyomrában, mint az A380-asban.

Alan Mulally, a Boeing utasgép-szállításaiért felelős igazgatója szerint az új 747-8-as megrendeléseinek hatvan százalékát a teherszállítók teszik majd ki. A megnövekedett igényt az igazgató az internetes kereskedelem rohamos terjedéséből fakadó sokszorosára nőtt fuvarozási feladatokkal magyarázza. A Boeing utasszállítóiért is sorban állnak. Tegnap negyven 737-esre kötöttek szerződést a harmadik legnagyobb német légitársasággal, a DBA-val. Az elsősorban a hazai fapadospiacot megcélzó DBA 2,4 milliárd dollárért megrendelt repülői 2008 és 2010 között érkeznek meg.

Az Airbus A380-as a jövő év végén áll forgalomba, teherszállító változatára 2008-ig kell várni. Utóbbi fő vásárlói a csomagszállító cégek, köztük is a United Parcel Service és a FedEx lesz. Az A380-asból eddig összesen 159 darabot rendeltek, s a gépmadár elsősorban a távol-keleti és az arab légitársaságok körében népszerű. Olyannyira, hogy az Airbus túl is vállalta magát, és az eredetihez képest féléves csúszással tudja csak megrendeléseit teljesíteni. Emiatt kártérítést fog fizetni, amelynek összegéről még vitáznak a felek. Az Airbus 555 fős utasszállítója 280 millió dollárért vehető meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.