Tízmilliárdos fejlesztések Ferihegyen - minden átalakul
A kiskereskedelem az egyik leglátványosabban felfuttatható tevékenység, már az idén konkrét változások lesznek – mondta a vezérigazgató cégnév megemlítése nélkül. A legvalószínűbb, hogy kozmetikai és ruházati cégek, illetve ínyenc éttermek jelenhetnek meg Ferihegyen. Az előzetes üzleti terv szerint a kereskedelem aránya az összes bevételből a 2005-ös 38 százalékról legalább 44-re emelkedik 2011-re, ám ehhez át kell szervezni a kínálatot, és az utasokat közvetlenebbül elérő eladási módszereket kell bevezetni.
A több millió utas egy része autón érkezik a légikikötőbe, de ma még nem megoldott a parkolási igénnyel fellépők megfelelő kiszolgálása. Azt már eldöntötték, hogy egy többszintes parkolóházat építenek, és több hely lesz a felszínen parkolni szándékozóknak is.
Még ez évben hozzálátnak az árufuvarozói és logisztikai központ megvalósítási tanulmányának átértékeléséhez, maga az építkezés várhatóan jövőre kezdődik, de öt évvel később be is fejeződhet. A kargóközpont felépítése egyre sürgetőbb, hiszen a mostani kapacitást már régen kinőtték, és több amerikai és ázsiai teherfuvarozó légicég is beiktatná Budapestet a menetrendjébe. Nem hivatkozhat viszont többé a BA Zrt. a gyorsforgalmi úthálózathoz való kapcsolódás hiányára, mivel néhány hete közvetlen összeköttetés létesült az M0-s autóúttal. A cégnek legfeljebb azt kell eldöntenie, hogy a meglévő területen belül hol helyezik el a központot.
Az anyavállalat (BAA) eközben még mindig a BA Zrt. felvásárlási tranzakciójának finanszírozási részleteivel van elfoglalva. A hét elején bejelentették, hogy új kötvénysorozat kibocsátását tervezik: euró- és sterlingkötvényekkel jelennének meg a piacon. A szóvivő hangsúlyozta, hogy az új adóssággal a BAA nem kizárólag a BA megvásárlását akarja refinanszírozni, de a kibocsátási célok között ez is szerepel. Iparági elemzők világrekordnak minősítették azt az – opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,362 milliárdos, közvetlen készpénzértéken 1,255 milliárd fontos – összeget, amelyet a BAA fizet a BA-ért. Akkori elemzések kimutatták, hogy a vételár hozzávetőleg a harmincszorosa a magyar cég 2005-re várt 46,5-47 millió fontnak megfelelő kamat- és adófizetés, valamint leírások előtti eredményének (EBITDA). (MN)
A repülőtér-üzemeltetők tavaly 36 milliárd dollárnyi fejlesztést hajtottak végre világszerte – közölte a Repülőtér-üzemeltetők Nemzetközi Tanácsa (ACI). A most kiadott összegzés szerint a nagy projektek közül is kiemelkedik a szingapúri Changi légikikötőben a diszkont-légitársaságoknak létrehozott terminált, a washingtoni létesítménybővítés és a párizsi Charles de Gaulle reptér öt évre szóló átalakításának megkezdése. Robert Aaronson, a szervezet vezérigazgatója szerint ennél nagyságrendekkel többet kellene költeni az infrastrukturális beruházásokra. A BAA szóvivője Londonban pedig úgy értelmezte a számokat, hogy a brit repterek fokozatosan lemaradtak Párizs és Amszterdam mögött.


