BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világpolgár a magyar „almánál”

Az általa képviselt amerikai számítógépes cég korábbi logóját jelképező szivárványszínű alma sokszínűségéhez hasonlítható pályát futott be fiatal kora ellenére Emanuele Massimo. Az Apple itteni képviseletét vezető torinói üzletember a szerelem okán talált otthonra Magyarországon, de ma már közös nyelven beszél az itteni üzleti körökkel is.

Világpolgárnak vallja magát Emanuele Massimo, az Apple magyarországi képviseletének vezetője. Olaszországban született, Belgiumban tanult, diploma után karrierjét huzamosabb ideig Franciaországban építette. Magyarországra először a szerelem hozta, belgiumi tanulmányai alatt találkozott ugyanis azzal a magyar lánnyal, aki később a felesége lett. A kilencvenes évek elején még diákként az első munkája is Magyarországhoz kötötte. A nősülést követően közös döntés volt a közel öt évet átfogó párizsi munka. Nem állítja, hogy számára teljesen mindegy, hol él, mert nagyon fontosnak tartja, hogy jól éljen, és jól érezze magát az adott környezetben. Franciaországból azonban elég volt az a néhány év, hazánkban viszont most úgy érzi, mindezt hosszú távra megtalálta.

A magyarországi beilleszkedés nem okozott gondot számára; mint mondja, szerencsés volt, hogy a felesége révén egyből befogadó környezetbe került, nem kellett megtapasztalnia a helyi kapcsolatot nélkülöző külföldiek ez irányú nehézségeit. Annak ellenére, hogy számos európai országhoz köti hosszabb-rövidebb tartózkodás, nem vállalkozik arra, hogy öszszehasonlítást tegyen az egyes országok és polgáraik között. Nehéz megmondania, hogy milyenek a belgák, az olaszok vagy a franciák, mert végül is minden országból legfeljebb néhány száz embert ismer, ennek alapján nem merne általánosítani. „Ahhoz túl olasz vagyok, hogy azt mondjam: az olaszok általában kicsik, hangosak és imádják a pizzát, másrészt már túl magyar vagyok ahhoz, hogy kijelentsem róluk, kövérek, bajszosak, és folyton gulyást esznek” – emeli ki.

Szerinte arra sem lehet általánosítható választ adni, hogy mennyivel könnyebb vagy éppen nehezebb élni és üzletet kötni Magyarországon, közelebbről az itteni informatikai piacon. Konkurencia külföldön is van, jó meg rossz emberek itt is, ott is vannak. Az itteni piacon hosszú évekig a számára legszembetűnőbb eltérés a kereskedelmi csatornák szerkezetében volt.

Évekkel ezelőtt még komoly zavart okozott, hogy nem voltak tiszták a profilok, az értékesítésterületén nem mindig lehetett tisztán látni, ki is foglalkozik nagy-, illetve kiskereskedelemmel. Azóta jelentősen javult a kép.

Nem tapasztalja viszont azt a magyarokkal kapcsolatban manapság is elterjedt nézetet, hogy az itteni fogyasztók átlagon felül árérzékenyek, azt látja, hogy az emberek sokkal inkább az ár-érték arányt nézik, s ha valami pluszt kapnak, hajlandóak többet is fizetni. Magyarországon a hagyományos grafikus, multimédiás felhasználók körében némi ciklikussággal, de folyamatos volt az Apple márka jelenléte.

A különösen a fiatalok körében népszerű iPod zenelejátszónak köszönhetően azonban más területekre is betörhetnek – véli a képviselet-vezető. Egyfelől szerinte a magyar gazdaság kisebb céges szereplői, sőt az otthoni felhasználók is megerősödtek már annyira, hogy ne csak igényük, hanem lehetőségük is legyen minőségi számítógépek megvételére.

Másfelől a kereslet felfutásában az árak látványos zsugorodása is fontos szerepet játszhat. Öt évvel ezelőtt a legolcsóbb asztali gép nettó ára még 250 ezer forint körül mozgott, de most már az Apple is árul százezer forint körüli modellt, sőt – emeli ki Emanuele Massimo – már a hordozható gépek alsó kategóriája is megszerezhető 130 ezer forintért. Ennek köszönhetően is az Apple 2005-ben több mint duplájára növelte számítógép-eladásait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.