A továbbiakra nézve azonban sok a kérdőjel. Bár már elkészült a Transelektro átvilágítása, a megállapításai alapján hozandó intézkedésekről még nem határoztak a tulajdonosok: az MFB Rt. (42 százalék), a banki konzorcium cége (9 százalék) és a Management Kft. (49 százalék). Gond továbbá a hárommilliárd forint említett késése is. Emiatt mellesleg a kedden felmentett elnök-vezérigazgatónak, Hónig Péternek egy lényegében bevételek nélküli társaságnál kellett volna csodát tennie. A cég helyzetét egyedül Székely Péter volt többségi cégtulajdonos által átutalt 500 millió forint enyhítette.
Hónig Péter menesztésének körülményeiről Timár Gyula csak annyit közölt lapunkkal, hogy arra a tulajdonosokkal és Hónig Péterrel történt egyeztetések után került sor, az igazgatóság egyhangú döntésével. (Az állammal való egyeztetés az MFB-n keresztül történt.) Bár az várható volt, hogy a tulajdonosok maguk közül választanak cégelnököt, a vezérigazgató menesztése már kevésbé, de ennek okáról a megkérdezettek egyike sem kívánt nyilatkozni a Világgazdaságnak. Információink szerint azonban a gazdasági tárcánál úgy látják, hogy Hónig Péternél sokkal határozottabb, hatékonyabb vezetőre van szükség, s így vélekednek a GTV új tulajdonosai is. Bár Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter nem kívánja megnevezni Hónig utódját, vétójogot tart fenn a tulajdonosok által majdan javasolandó személy kinevezése kapcsán, s várja az illető megnevezését. Forrásaink szerint – egy sajtóhírrel ellentétben – továbbra is él a hárommilliárd forintos bankkölcsön 75 százalékához kínált állami garancia ígérete, mert az ingatlannal, illetve a tulajdonosok által felmutatott készpénzzel teljes egészében lefedezett. Ettől függetlenül folyik az a vizsgálat, amely az eddigi 22 milliárd forintos állami hitel-, tőke- és garanciavállalás felhasználását ellenőrzi. A várhatóan április végéig folyó vizsgálat célja kideríteni, igaz-e a feltevés, hogy ezeket az eredeti céloktól eltérően használták fel a Transelektrónál. Ha bizonyosodik, hogy a cég nem arra használta a pénzt, amire kapta, a miniszter jogi útra tereli az ügyet. Kóka János lapunk megkeresésére sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta értesüléseinket, de leszögezte: amíg ő a miniszter, egyfillérnyi közpénz felhasználása sem marad ellenőrzés nélkül. Ezért mindkét esetben szigorú vizsgálat folyik.
A Transelektro pénztelensége és rossz helyzete miatt lelassultak folyó projektjei is. A svájci Stadler kedden felbontotta a társasággal kötött együttműködési megállapodását, több milliárd forintos bevételtől vágva el a céget. Timár Gyula érdeklődésünkre kijelentette: cége nem fogadja el a szerződés felbontását, és tárgyalásokat kezdeményez a Stadlerrel. A svájci vállalat magyarországi kft.-je azonban már a Transelektro nélkül képzeli el a MÁV által a jövő évtől várt FLIRT vonatok végszerelését. Dunai Zoltán ügyvezetőtől megtudtuk, cége arra vár, hogy a MÁV Zrt. jelölje meg, melyik járműjavítója ad majd ajánlatot a harmincból tizenöt vonat magyarországi összeszerelésére. (BHL–NVZs)
A FLIRT vonatok végszereléséhez hetven-nyolcvan méter hosszú csarnokkal rendelkező vagy azzal könnyen felszerelhető járműjavítót kell választani. Szakmai körök szerint erre leginkább a MÁV 50 százalékos tulajdonában lévő dunakeszi járműjavító alkalmas. Ám e cég másik fele éppen a szállító konkurense, a Bombardier kezében van. Megfelelő csarnoka van a szombathelyi Vasjármű Kft.-nek is, de ez csak 25 százalékig a MÁV-é. A legesélyesebb a vasúttársaság százszázalékos tulajdonában lévő Szolnoki Járműjavító. Szolnokon bőven van hely a csarnok felépítésére, és adott a munkához a szakmai tapasztalat is. A FLIRT motorvonatoknak eredetileg márciusban kellett volna üzembe állniuk; a folyamat elhúzódása elsősorban annak volt köszönhető, hogy a második helyre szorult Bombardier a közbeszerzési döntőbizottságnál megtámadta a pályázat eredményét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.