BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópályán érkeznek a befektetések

Magyarországon erőltetett menetben folyik a sztrádaépítés, tágabb értelemben a közúthálózat fejlesztése, amellyel számos követelménynek igyekszik eleget tenni a gazdasági kormányzat. Ezek egyike a beruházások élénkítésének szándéka az ország elmaradottabbnak tartott régióiban. Ezen a téren vannak eredmények: egyre gyakoribb, hogy nagy külföldi befektetések (is) olyan városokat és azok vonzáskörzetét választja invesztíciója helyszínéül, amelyekhez a közelmúltban építették ki a sztrádát, illetve amelyek a fejlesztési programok alapján az elkövetkező években már autópályán is elérhetők lesznek nyugat felől. Pár év múlva talán már nem esik el Magyarország olyan gigaberuházástól, mint amilyen a Hyundai első európai gyártelepének a projektje ? nem sikerült egy helyszínnel eleget tenni a két fő követelménynek: a megfelelő munkaerőnek és a feszített szállítási határidő követelte infrastruktúra meglétének.

A külföldi befektetők ? más szempontok mellett ? két kiemelkedően fontos követelményt állítanak a beruházásuk terepének kiszemelt helyszín elé: a megfelelő létszámban és minőségben rendelkezésre álló munkaerő és a fejlett infrastruktúra, ezen belül is a közúti elérhetőség meglétét tartják elengedhetetlennek. A Világgazdaság értesülései szerint Magyarország például azért esett el a Hyundai koreai autóipari multi 2008-ig minimum egymilliárd euró értékű befektetésétől, mert a logisztikailag neki megfelelő Nyugat-Magyarországon már nem talált volna kvalifikált munkást, ugyanakkor Kelet-Magyarországon megvalósíthatatlanná vált volna a logisztikai követelménye, hogy a Szlovákiába betelepülő beszállítóitól másfél óra alatt elérjék a gyárat. A Hyundai gyártási technológiája ugyanis ilyen szoros beszállítási határidőt követel meg. S a példa korántsem egyedi.

A befektetőkkel folyamatos kapcsolatot ápoló szakértők tudják ezt a legjobban. Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) külgazdasági helyettes államtitkára szerint a közúti fejlesztési programnak is köszönhető, hogy habár még mindig egyértelműen Budapest és Nyugat-Magyarország a legnépszerűbb célpontja a külföldi befektetőknek, ám egyre inkább érezhető az elmozdulás az ország elmaradottabb régiói felé. Ennek két legfőbb okát abban látja, hogy egyrészt a fejlett térségekben már kevéssé ? egyes helyeken szinte egyáltalán nem ? áll rendelkezésre munkaerő, másrészt abban, hogy a befektetők ma már minimumkövetelményként várják el a megfelelő közlekedési infrastruktúra meglétét. Ezért sincs alternatívája a közúthálózat fejlesztésének, az autópályák, -utak, csomópontok, hidak építésének ? szögezte le Garamhegyi.

Miután a befektetők nem máról holnapra gondolkodnak, a konkrét közútfejlesztési tervek, egy-egy térség sztrádahálózatba bekapcsolásának a szándékon túlmutató terve például önmagában is felkelti a befektetők érdeklődését. Ezzel párhuzamosan persze a kormányzat maga is igyekszik érvényre juttatni az elmaradottabb régiók felzárkóztatására irányuló törekvését, jelen esetben azt, hogy a befektetők mind nagyobb számban válaszszák ezeket a térségeket ? fejtette ki Garamhegyi. Mint mondta, például az egyedi kormánydöntéssel odaítélt támogatások (EKD) esetében a befektetőknek is egyértelművé tették, hogy nagyobb támogatásra számíthatnak az állam részéről, ha elmaradottabb, a munkanélküliség által sújtott térségekbe viszik a beruházásaikat. Ma már nagyon jó projektnek kell lenni annak, amely a nyugati országrészbe települve állami támogatást kap ? szögezte le. Ez, párosulva azzal, hogy a befektetők is tisztában vannak a nyugati részek munkaerő-kínálatának a szűkösségével, egyre inkább kelet, dél, délkelet, északkelet felé tereli a külföldi invesztorokat is. Olyan térségekben is megjelennek már a befektetők, amelyek eddig kevéssé vonzották az invesztíciókat: mert Közép-Dunántúl (Komárom-Esztergom, Veszprém, Fejér megye) és Közép-Magyarország (Pest megye) még mindig 30-30 százalékban részesül ugyan e beruházásokból, de az összes 15 százaléka Észak-Magyarországon (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves megye) és csaknem 10-10 százaléka hazánk többi részében (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Vas és Baranya megye) valósult, illetve valósul meg. Az elmúlt egy évben meghozott befektetői döntések nyomán már megkezdett vagy a jövőben megkezdődő beruházásoknak szinte kivétel nélkül vagy már van ilyen magas színvonalú közúti megközelíthetőségük, vagy belátható időn belül ? a közútfejlesztési program értelmében ? bekapcsolódnak a hálózatba. Ezen invesztíciók tovagyűrűző hatása miatt is véli Garamhegyi ? más szakértőkkel összhangban ?, hogy az autópálya- és egyáltalán a közútfejlesztés államháztartási szinten mindenképpen megtérülő beruházás.

A befektetőkkel napi kapcsolatban álló Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Közhasznú Társaság (ITDH) szakértői is úgy látják, a külföldi működő tőke Magyarországra vonzásában, illetve a konkrét hazai helyszín kiválasztásában jelentős szerepet játszik a meglévő autópálya-hálózat, a helyszín autópályához való közelsége. Az ITDH által jelenleg is kezelt, előkészületben (még döntés előtt álló) projektek közül például több is Szegeden valósulhat meg ? mondta el lapunknak Kilián Csaba, a közhasznú társaság igazgatója.

A fenti megállapításokat a leginkább egyébként az EKD-projektek tudják igazolni (ugyanis ezek a beruházások állami támogatást élveznek, s így azok részleteit egy idő után nyilvánosságra hozzák). S nem kicsi a tét, hiszen az eddig nyilvánosságra került (mellékelt térképünkön ábrázolt) befektetések összesen mintegy 530 milliárd forint értékű befektetést képviselnek, s megvalósulásukkal több mint 15 ezer új munkahelyet teremtenek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.