Sokszor még a közép- és felső vezetői posztokra pályázók sem ismerik a gazdasági, illetve a munkakörhöz szükséges szakmai folyamatokat, holott ez a fajta tájékozottság nagy előnyt jelent egy állásinterjún – állítják a Világgazdaság által megkérdezett szakemberek. A szakértői állásokra jelentkezők egy részének nem csak ilyen ismeretei nincsenek, sokszor még az állást kínáló cégről sem tud semmit. A Jobpark.hu álláskereső portál ügyvezető igazgatója, Aradi Tibor szerint a tájékozatlanság mögött a motiváció hiánya áll. Az álláskeresés során a mennyiségi szempontok mellett a minőségre is figyelni kellene a pályázóknak, nem elég küldözgetni ugyanazt az önéletrajzot, fel is kell készülni az interjúkra – húzta alá. Az ügyvezető igazgató ugyanakkor jelezte: nem minden pozícióhoz szükséges a makrogazdasági adatokról, trendekről a naprakész információ, így például egy végrehajtói beosztásban lévő értékesítési vezető esetében ez nem alapkövetelmény. Igaz, ha pénzügyi szektorban tevékenykedik, akkor már illik ezeket ismernie.
A Dr. Kiss Consulting ügyvezető igazgatója szigorúbb, éppen ezért az értékesítői, marketingterületeken még a nem vezetői posztokon is elvárja a naprakész tudást a gazdaságot érintő kérdésekben. Kiss Lajos úgy véli, minél speciálisabb szakmai ismereteket kíván az állás, annál kevésbé hangsúlyos a gazdasági, közéleti ismeretek megléte, helyette előtérbe kerül a szakmai tudás. Például egy konstruktőri állás esetén a megfelelő tervezői szoftverek ismerete, alkalmazásuk a lényeg. Az autóipar területén dolgozó szakembereknél az állásinterjún kérdés lehet, hogy mely beszállítók jelentek meg már Magyarországon, és kik tervezik a bejövetelt az adott szegmensben? Ha valaki tájékozatlan, hamar kiderül – mondja a szakember. Említett egy esetet, amikor az egyik pályázó kitűnő angolnyelv-tudása, többéves szakmai gyakorlata ellenére sem nyerte el az állást, mert tájékozatlan volt a céggel kapcsolatban, ahová felvételizett. Bár a Source Executive Recruitment vezető tanácsadója úgy tapasztalta, hogy az első interjún nem követelik meg a megbízók, hogy a jelöltek gazdasági felkészültségükről is számot adjanak, inkább a tapasztalatokról, a motivációról igyekeznek képet alkotni, mégis jó benyomást kelt, ha kiderül, a pályázó a gazdasági aktualitásokban is jártas, és a szakmai folyamatokat is átlátja. Takács Zsuzsanna szerint viszont igen kellemetlen a jelentkező általános tájékozatlansága, ha a megbízó éppen az informáltságra kíváncsi.