Sokszor még a közép- és felső vezetői posztokra pályázók sem ismerik a gazdasági, illetve a munkakörhöz szükséges szakmai folyamatokat, holott ez a fajta tájékozottság nagy előnyt jelent egy állásinterjún – állítják a Világgazdaság által megkérdezett szakemberek. A szakértői állásokra jelentkezők egy részének nem csak ilyen ismeretei nincsenek, sokszor még az állást kínáló cégről sem tud semmit. A Jobpark.hu álláskereső portál ügyvezető igazgatója, Aradi Tibor szerint a tájékozatlanság mögött a motiváció hiánya áll. Az álláskeresés során a mennyiségi szempontok mellett a minőségre is figyelni kellene a pályázóknak, nem elég küldözgetni ugyanazt az önéletrajzot, fel is kell készülni az interjúkra – húzta alá. Az ügyvezető igazgató ugyanakkor jelezte: nem minden pozícióhoz szükséges a makrogazdasági adatokról, trendekről a naprakész információ, így például egy végrehajtói beosztásban lévő értékesítési vezető esetében ez nem alapkövetelmény. Igaz, ha pénzügyi szektorban tevékenykedik, akkor már illik ezeket ismernie.
A Dr. Kiss Consulting ügyvezető igazgatója szigorúbb, éppen ezért az értékesítői, marketingterületeken még a nem vezetői posztokon is elvárja a naprakész tudást a gazdaságot érintő kérdésekben. Kiss Lajos úgy véli, minél speciálisabb szakmai ismereteket kíván az állás, annál kevésbé hangsúlyos a gazdasági, közéleti ismeretek megléte, helyette előtérbe kerül a szakmai tudás. Például egy konstruktőri állás esetén a megfelelő tervezői szoftverek ismerete, alkalmazásuk a lényeg. Az autóipar területén dolgozó szakembereknél az állásinterjún kérdés lehet, hogy mely beszállítók jelentek meg már Magyarországon, és kik tervezik a bejövetelt az adott szegmensben? Ha valaki tájékozatlan, hamar kiderül – mondja a szakember. Említett egy esetet, amikor az egyik pályázó kitűnő angolnyelv-tudása, többéves szakmai gyakorlata ellenére sem nyerte el az állást, mert tájékozatlan volt a céggel kapcsolatban, ahová felvételizett. Bár a Source Executive Recruitment vezető tanácsadója úgy tapasztalta, hogy az első interjún nem követelik meg a megbízók, hogy a jelöltek gazdasági felkészültségükről is számot adjanak, inkább a tapasztalatokról, a motivációról igyekeznek képet alkotni, mégis jó benyomást kelt, ha kiderül, a pályázó a gazdasági aktualitásokban is jártas, és a szakmai folyamatokat is átlátja. Takács Zsuzsanna szerint viszont igen kellemetlen a jelentkező általános tájékozatlansága, ha a megbízó éppen az informáltságra kíváncsi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.