Óvatosabbak lettek a hazai vásárlók
Az idei évre a tavalyi kevesebb mint a felét, mindössze kétszázalékos lakossági fogyasztásnövekedést prognosztizál a GfK Hungária Piackutató Intézet. A fogyasztás ez évi nagyobb arányú bővülését a felső áfakulcs év eleji csökkentésére alapozták – ezek az előrejelzések azonban csak részben teljesültek, az árak lassú ütemben zsugorodtak. A középső áfakulcs öt százalékpontos emelése viszont várhatóan fogyasztásmérséklő hatású lesz. A szakértők szerint főként a nyugdíjasokat és a jövedelmüket teljes mértékben elköltő bérből és fizetésből élőket érinti érzékenyen ez a változás. Utóbbiaknál további vásárlási lehetőséget csökkentő tétel a munkavállalói járulék emelkedése. Ezek a hatások azonban csak jövőre jelentkeznek.
A kiskereskedelemben a következő néhány évben lassuló dinamikával ugyan, de tovább folytatódik a hipermarketek térnyerése. A 2000-ben még csak 14 százalékos részesedésű bolttípusban az idén már a napi fogyasztási cikkek negyedét szerzik be, 2010-re ez az arány 28 százalékra nőhet. A diszkontok viszont ugrásszerűen növelik majd a piaci részesedésüket. Ebben az évben a napi fogyasztási cikkek forgalmából várhatóan 17 százalékos részesedésre tesznek szert, 2010-re pedig már a hipermarketekét megközelítő, 24 százalékos diszkont-forgalomrészesedésre számít a piackutató intézet. A nagyobb boltok az ország azon területein koncentrálódnak, ahol a legmagasabb az egy főre jutó jövedelem, azaz az ország északnyugati és középső régiójában. VG


