Meghatározó szerep a digitális földfelszíni műsortovábbításra való átállásban, vezeték nélküli széles sávú internethálózat kiépítése, a kereskedelmi mobiltévé-szolgáltatás elindítása jövőre – ezek a főbb tervei az Antenna Hungária (AH) új tulajdonosának, a Telediffusion de France-nak (TDF). A társaság 540 millió svájci frankot (80,7 milliárd forint) fizetett a magyar műsorszóró 100 százalékos tulajdonrészéért a svájci Swisscomnak. A TdF ugródeszkának tekinti az Antenna Hungáriát, amely segíthet a társaság további kelet-közép-európai terjeszkedésében – mondta el Michel Azibert, a francia cég vezérigazgató-helyettese a tranzakció kapcsán tartott tegnapi sajtótájékoztatón. Hasonló elképzelései voltak az AH korábbi tulajdonosának, a cég 2005-ös privatizációs pályázatán 392 millió svájci frankos ajánlatával nyertes Swisscomnak is, amely éppen ilyen irányú tervei – politikai,
illetve gazdasági okokra visszavezethető – kudarcával indokolja a mostani értékesítést és a régióból való kivonulást. A tranzakció lezárásához még szükség van ugyan a Gazdasági Versenyhivatal engedélyére is, de a szerződő felek úgy ítélik meg, hogy ez már csak formalitás, és reményeik szerint még a nyári szabadságolások előtt lezárhatják az ügyletet.
A tervezett fejlesztések miatt az Antenna Hungáriánál a beruházásokra fordított összeg a jelenlegi évi mintegy négymilliárd forint akár két-háromszorosát is elérheti – nyilatkozott a Világgazdaságnak Michel Azibert. A TDF egyébként részt vett az AH 2005-ös privatizációs tenderén is, de akkor nem került be az első három közé az eredményhirdetéskor. Most azonban a vállalat a Swisscom akkori nyertes ajánlatánál több mint 30 százalékkal nagyobb összeget is hajlandó kifizetni a magyar műsorszóró cégért, ezt főleg a földfelszíni digitális műsorszórásra való átállás jogszabályi feltételeinek a megteremtésében bekövetkezett előrelépéssel indokolta a TdF vezérigazgató-helyettese. Két éve még bizonytalan volt, hogy milyen körülmények között megy végbe a folyamat, azóta azonban megszületett a kérdésben a pártok közötti kompromisszum, illetve a kormány április végi döntésében támogatta az átállást szabályozó törvénytervezetet. Az új tulajdonos várakozásai szerint már az ősszel kiírják a digitális földfelszíni műsortovábbításhoz szükséges frekvenciatartományok (multiplexek) használatára vonatkozó pályázatot, amelyen komoly esélyekkel indul az AH. A műsorszóró cég technikailag felkészült a digitális földfelszíni műsortovábbítás elindulásában való részvételre, már csak a pályázat kiírását várják – tette hozzá László Géza, az AH vezérigazgatója.
A földfelszíni digitális átállás jogszabályi háttere hamarosan adott lesz ugyan, kérdés azonban, hogy a bevezetés idejére lesz-e érdeklődés a szolgáltatás iránt. Nem szabad ugyanis megfeledkezni arról, hogy több mint kétmillió hazai háztartásban található kábeltévé, és több százezerre tehető a műholdas adást fogó otthonok száma is, amelyeknél már megvalósult a digitalizáció. Ráadásul a világháló is beszáll a versenybe; az internetalapú műsortovábbítás már tavaly elindult, az év végére több tízezres előfizetői táborral számolnak a szolgáltatók, 2008-ban pedig ugrásszerű növekedésre. VG
- A jelenleg Budapesten elérhető szolgáltatás kapcsán szerzett tapasztalatok jó alapot jelenthetnek mind a földfelszíni, mind a mobil digitális műsortovábbítás elindításához a sikeres pályázati szereplés esetén. A múlt évben jelentősen csökkent az ügyfélszám az egyéb platformok jelentette verseny miatt, de most már bővül az előfizetők száma, jelenleg több mint negyvenezren veszik igénybe szolgáltatásunkat.
- Milyen módon valósul meg a multiplexek kiosz-tása?
- A jelenlegi elképzelések szerint három multiplex üzemeltetésére írják ki a pályázatot, plusz kettő opcióként szerepel. Egy kézbe kerülnek majd a frekvenciatartományok, mivel csak így képviselnek olyan méretet, amely több szolgáltató érdeklődését is felkeltheti.
- Mennyi csatorna lesz ingyenes?
- A közszolgálati adók mindenképpen, de jó lenne, ha még két színvonalas kereskedelmi is bekerülne ebbe a körbe. Ezek mellett lesznek előfizetéses csomagok is, amelyek várhatóan a műhold- és kábelszolgáltatók belépőszintű ajánla-taival versenyezhetnek majd.
- A jelenleg Budapesten elérhető szolgáltatás kapcsán szerzett tapasztalatok jó alapot jelenthetnek mind a földfelszíni, mind a mobil digitális műsortovábbítás elindításához a sikeres pályázati szereplés esetén. A múlt évben jelentősen csökkent az ügyfélszám az egyéb platformok jelentette verseny miatt, de most már bővül az előfizetők száma, jelenleg több mint negyvenezren veszik igénybe szolgáltatásunkat.
- Milyen módon valósul meg a multiplexek kiosz-tása?
- A jelenlegi elképzelések szerint három multiplex üzemeltetésére írják ki a pályázatot, plusz kettő opcióként szerepel. Egy kézbe kerülnek majd a frekvenciatartományok, mivel csak így képviselnek olyan méretet, amely több szolgáltató érdeklődését is felkeltheti.
- Mennyi csatorna lesz ingyenes?
- A közszolgálati adók mindenképpen, de jó lenne, ha még két színvonalas kereskedelmi is bekerülne ebbe a körbe. Ezek mellett lesznek előfizetéses csomagok is, amelyek várhatóan a műhold- és kábelszolgáltatók belépőszintű ajánla-taival versenyezhetnek majd.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.