Hozzánk is befutott a Fiat világautója, amelyet az olasz gyár és a török Koc Holding 50-50 százalékos tulajdonrésszel alapított vegyes vállalata, a Tofas AS fejlesztett ki. Az új modell tehát a törökországi Bursában készül, ám ami igen lényeges: formatervét a Fiat Style Center készítette.
Ezért aztán szépen illeszkedik a Grande Punto és az új Bravo által nyitott sorozatba. Dinamikus és könnyed vonalakból építkezik, külseje elegáns és tipikusan olaszos. A négyajtós limuzin méretei szinte megegyeznek a koda Octaviáéval: 4,56 méter hosszú, 1,73 méter széles és 1,5 méter magas, csomagtere 500 literes.
Felszereltségével azonban eggyel magasabb kategóriában is megállná a helyét, hiszen az automata klíma mellett MP3-fájlokat is felismerő CD-rádió, tempomat vagy akár sötétedés- és esőérzékelők, parkolássegítő szenzorok is szerepelnek a kínálatban. Az új modell passzív biztonsági felszereléséhez tartozik az EBD-vel ellátott utolsó generációs ABS, valamint a külön rendelhető hat légzsák és a menetstabilizáló ESP.
A forgalmazás kezdetén egy 1,4 literes benzin- és a kis profi turbódízel motor közül lehet választani. A nagy durranás azonban az októberben érkező 120 lóerős, szintén 1400 köbcentis, benzines, turbómotoros változat lesz. Az 1.4 16v T-Jet motor ötezres percenkénti fordulatszámnál adja le a legnagyobb teljesítményt, de a 206 newtonméteres nyomatékmaximumot már 2500-nál biztosítja. Ezzel a motorral a kocsi rendkívül rugalmasan reagál a gázra, ugyanakkor ritkábban kell kattogni a váltóval. A 30 000 kilométeres szervizciklusú erőművecske gázpedálja mechanikus összeköttetések nélküli, drive-by-wire rendszerű, így a vezető azonnal reagál a motor reakcióira.
De térjünk vissza az 1,3-as dízelhez, amely nélkül a Linea kínálata nem lenne teljes.
Az 1.3 16v Multijet motor a második generációs common rail dízelmotorok családjának legkisebb és legfejlettebb tagja, amely arra büszke, hogy kapott egy változó geometriájú turbófeltöltőt. A kis ezerhármasból négyezres fordulatszámnál 90 lóerőt préseltek ki a mérnökök, s a 200 newtonméteres forgatónyomaték már 1750-nél rendelkezésre áll. Az 1,2 tonnás autó ezzel a motorral 14 másodperc alatt éri el a százat, végsebessége pedig 170 kilométer óránként. Köznapi autózáshoz mindez elegendő, de ami még fontosabb, hogy a kis olajossal a Linea átlagfogyasztása mindössze 5 liter, és városban sem kér többet 6,5-nél.
Az átalakított turbón kívül egyéb változtatásokat is véghezvittek a motorfejlesztők. Módosították az égésteret, megnövelték a szívó- és a kipufogósor áteresztőképességét, csökkentették a turbulenciát az égéstérben, és 18:1-ről 17,6:1-re mérsékelték a kompresszióviszonyt. A károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszer egy elektronikus működtetésű kipufogógáz-visszavezető szelepet tartalmaz, amelynek működését közvetlenül a motorvezérlés szabályozza, a visszavezetett gázt egy külön hőcserélő hűti, és egy katalizátor is található a rendszerben. Ezek együttesen garantálják, hogy az autó könnyedén teljesíti az Euro 4-es kibocsátási normát. A jó motorokhoz elöl MacPherson rendszerű, hátul pedig torziós rúddal összekötött, félig független kerékfelfüggesztés járul, amelyek nagyon könnyű és pontos kormányzást, valamint kiváló úttartást biztosítanak a Lineának. A kocsi úgy követi az ívet, mint a villamos, csak kicsit gyorsabban, és kevésbé ráz.
A Magneti Marelli által tervezett műszerfalon könnyen leolvasható, nagyméretű, jól látható számokat találunk. Az éjjeli, narancsszínű műszerfal-világítás segítségével a pupilla gyorsabban képes fókuszálni, amikor tekintetünket a kinti sötétről a műszerfal felé fordítjuk.
H./sz./m.: 4560/1946/1494 mm
Tengelytáv: 2603 mm
Csomagtér: 500 liter
Abroncsok: 185/65 R15–195/60 R15
Menetkész tömeg: 1160 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 45 liter
Alapárak (millió forint):
1.4 8v (77 LE, benzin) 2,99
1.3 Mjet 16v (90 LE, dízel) 3,49
H./sz./m.: 4560/1946/1494 mm
Tengelytáv: 2603 mm
Csomagtér: 500 liter
Abroncsok: 185/65 R15–195/60 R15
Menetkész tömeg: 1160 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 45 liter
Alapárak (millió forint):
1.4 8v (77 LE, benzin) 2,99
1.3 Mjet 16v (90 LE, dízel) 3,49-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.