Dobja be mindenki a magáét! - kampány a szelektív gyűjtésről
A karácsonyt megelőző vásárlási láz, a kiterjedt ajándékozás decembert nemcsak a kiskereskedelmi forgalomban, de a hulladékok keletkezésében is „rekordhónappá” teszi. A bevásárlóközpontok körüli tolongásból egyenesen következik, hogy a megszokottnál is több csomagolási hulladék, pet-palack, üveg, flakon, sörösdoboz és ki tudja még, mi minden kerül ilyenkor a kukába. De nem mindegy, melyikbe: a KVVM és az ÖKO-Pannon Kht. december második felére időzített, szelektív hulladékgyűjtésre buzdító kampányának szpotjait már láthatjuk több televízióban.
A szellemes rövid televíziós reklámfilmek a papír-, fém-, műanyag- és üveghulladék – az ilyenkor különösen nagy mennyiségben keletkező csomagolási hulladékok – szelektív gyűjtésének fontosságára hívják fel a figyelmet, „Dobja be mindenki a magáét!” szlogennel. A filmek célcsoportja mindenki, aki karácsonyra bevásárol, ajándékot ad vagy kap. Különösen fontos a háztartást vezető, gyermekes anyukák figyelmének felkeltése: az ajándékok csomagolóanyagai vagy az ünnepi vacsora során kiürülő üvegek, dobozok, pet-palackok további sorsa a tapasztalatok szerint legtöbbször az ő kezükben van.
Nem ez az első alkalom, hogy kampány indul a szelektív hulladékgyűjtés érdekében. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium például az elmúlt két év során két nagy médiakampányt is lebonyolított, amelyek a csomagolási hulladékok mellett az elektronikai és gyógyszerhulladékok, lemerült elemek helyes kezelését is népszerűsítette – nagy „közönségsikerrel.” A csomagolási hulladékokra vonatkozó, most is látható négy reklámfilm televíziós megjelenését első évben a tárca önállóan, a második évtől az ÖKO-Pannon Kht.-val közösen finanszírozta.
Emlékezetes az ÖKO-Pannon Kht. nyári rendhagyó kampánya is a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére. Ennek során sztárok álltak a fényképezőgép elé hulladékból készült, feltűnő, formabontó stílusú ruhákban. Gryllus Dorka, Tóth Gabi, Kásás Tamás, Till Attila és Szilágyi Tibor – mintegy „divatot teremtve” – így hívták fel a figyelmet az újrahasznosítás szükségességére.
A 2003-ban létrejött ÖKO-Pannon Közhasznú Társaság, az első magyarországi szelektív hulladékgyűjtést és hasznosítást koordináló nonprofit szervezet mára kulcsszerepet tölt be a hazai hulladékgazdálkodásban. A Magyarországon szelektív hulladékgyűjtésbe bevont mintegy 5,5 millió ember többsége – 800 településen több mint 4,6 millió lakos – az ÖKO-Pannon Kht. által koordinált rendszerben gyűjtheti a háztartásában keletkező hulladékokat. A szervezet a csomagolási hulladékok minél kiterjedtebb gyűjtése és hasznosítása érdekében szerződést köt az érintett begyűjtőkkel, költségtérítést nyújt a működtetéshez, a lakossági gyűjtésnél megtéríti a szelektív gyűjtés többletköltségének egy részét.
Az ÖKO-Pannon Kht. a külföldről régóta ismert Zöld Pont védjegy kizárólagos tulajdonosa Magyarországon. Az Európai Unióban a Zöld pont a garancia arra, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek gyártói csatlakoztak a csomagolási hulladékok szelektív begyűjtésére és hasznosítására létesült rendszerhez.
A kht. célja a hulladékká vált csomagolás európai uniós és hazai előírásokban rögzített kötelező begyűjtési és hasznosítási arányainak teljesítése. Az Európai Unió Magyarország számára is előírta a 2012-re elérendő hasznosítási arányt az egyes anyagfajtákra. Ennek értelmében az üveg- és papírhulladékok 60%-át, a fémhulladékok – például sörösdobozok – 50%-át, a műanyaghulladékok – köztük az évente milliárd-szám keletkező pet-palackok 22,5%-át kell hasznosítani. Az ÖKO-Pannon Kht. rendszerében a 2007-re várható átlagos hasznosítási arány 54% körül lesz.
Az idei csomagolóanyag-kibocsátás az ÖKO-Pannon rendszerében összesen 610 ezer tonna körül várható, amiből 332 ezer tonnányit hasznosít a Kht. Ebből a háztartásokból származó lakossági begyűjtés 45 ezer tonna lesz – az év végi televíziós kampány ezt a célközönséget célozza meg.


