BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Daewoo: vizsgálják a romániai gyár privatizációját

Az Európai Bizottság folyamatban lévő vizsgálata miatt nem kötheti meg a romániai Daewoo-gyár adásvételi szerződését az állami vagyonértékesítő hatóság és a Ford Motor.

Az Automobile Craiova SA eladásával kapcsolatban ugyanis felvetődött a burkolt állami támogatás gyanúja. Brüsszel a craiovai Daewoo-üzemé mellett a Mittal Roman és a brassói traktorgyár privatizációját is vizsgálja.
A Ford Motor szeptemberben jelentette be azt a szándékát, hogy megvásárolja a román állami tulajdonban lévő egykori Daewoo-gyár, az Automobile Craiova SA 72,4 százalékát, 57 millió euróért. Az amerikai cég emellett vállalta, hogy 675 milliós ráfordítással modernizálja a gyártósorokat. Korábban ezt az ajánlatot Theodor Atanasiu, a vagyonértékesítő hatóság elnöke is nagyvonalúnak minősítette, ugyanis bőven túllicitálja a privatizációs versenyfüzetben megfogalmazott állami elvárásokat.

A megállapodások szerint az elmúlt év végéig készülhettek Daewoo márkanév alatt autók Craiovában, ahol elméletileg évi 200 ezer gépkocsi és 300 ezer autómotor gyártására van kapacitás. A tavalyi termelési adatok ugyan még nem jelentek meg, de tavalyelőtt a Daewoo Romania 24 ezer autót, 116 ezer motort és 193 ezer sebességváltót bocsátott ki. Ekkor még 23 075 Daewoo kelt el Romániában, míg a múlt évben már csak 15 953.

A Ford azt tűzte ki célul, hogy a fejlesztések révén hamarosan már évi 300 ezer Fordot és további 300 ezer motort szállíthatna a gyár, nagyrészt exportra. Így a romániai Ford-leány üzleti forgalma elérheti az évi 2,8 milliárd eurót is. Az előzetes tervek szerinti évi mintegy 270 ezer Ford gépkocsi kivitelével és a francia Renault tulajdonában levő Dacia-gyár exportjával együttesen Románia évi félmillió autót adna el külföldön. Az amerikai nagyvállalat Craiován a jelenleg 3500 ezer fős alkalmazotti létszámot 7-9 ezerre bővítené, és bejelentette azt is, hogy Romániában évi egymilliárd euró értékben kíván alkatrészeket, illetve részegységeket vásárolni.

A közelmúltban azt is közölte a Ford Motor, hogy 500 millió dollárt szán indiai gyártókapacitása megduplázására. Így a következő két évben ottani termelését a jelenlegi 50 ezer motorról és 100 ezer autóról 250 ezerre, illetve 200 ezerre növelné. Az amerikai cég egy olcsó kisautó gyártását is tervezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.