BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Három ország együttműködése

Záhony európai jelentőségű áruátrakó központtá válhat, de ehhez jelentős infrastrukturális fejlesztés és az orosz–ukrán–magyar áruforgalmi együttműködés szorosabbá tétele szükséges – mondta Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nemzetközi gazdasági kapcsolatok szakállamtitkára a Magyar Logisztikai Egyesület múlt héten rendezett XIV. Logisztikai Fórumán.

Az ukrán–orosz relációban a magyar kormány legfőbb törekvései között szerepel – az energiabiztonságot szolgáló olaj- és földgázhálózat karbantartása, fejlesztése, a vállalkozások részére a kölcsönös piacra jutás jogi feltételeinek kialakítása mellett –, hogy a Távol-Keletről érkező áruk minél nagyobb arányban Záhonyt válaszszák a belépéshez az EU-ba, itt vámoljanak és vegyék igénybe az ehhez kapcsolódó értéknövelt szolgáltatásokat. Ez nagy bevételt jelentene Magyarország számára. A kormány előrejelzése szerint az orosz–ukrán viszonylatban az idén és a következő években a külkereskedelmi forgalom 50-60 százalékkal növekedhet. Hazánknak Oroszország a harmadik legjelentősebb kereskedelmi partnere, elsősorban a high-tech és a gyógyszeripari termékek exportjának növelésében vannak még tartalékok, ez a jövő útja lehet. A kölcsönös befektetések volumene tavaly elérte az egymilliárd dollárt, és ezek további emelkedése az exportdinamika legfontosabb húzóereje lehet. Mivel a magyar márkák számára az orosz piac túl nagy ahhoz, hogy ellássák kellő mennyiségű áruval, ezért a külkereskedelmi stratégia az, hogy inkább egy-egy régióra kell koncentrálni, és erősíteni szükséges a regionális együttműködéseket.

Kálnoki Kis Sándor, a záhonyi térség fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott elmondta: a kormány ottani komplex fejlesztési programja az uniós támogatással együtt 2013-ig több mint 32 milliárd forintot tartalmaz, ebből mintegy 20 milliárdot a vágányhálózat felújítása, míg nyolcmilliárdot a belső közút fejlesztése tesz ki.

Prohorenko Alekszandr Szergejevics, az Orosz Föderáció nagykövetségének kereskedelmi képviselője hangsúlyozta, hogy az ország érdekelt a záhonyi átrakó fejlesztésében. Ugyanis nem mindegy számára, hogy a Kínából érkező konténervonatok Oroszországon és Ukrajnán keresztül, a záhonyi átkelőnél lépnek be az EU-ba, és nem Kazahsztánon át, amellyel elkerülnék Oroszország területét, így jelentős tranzitdíjtól esnének el.

Szólt arról, hogy az orosz–magyar áruforgalom 2002 óta dinamikusan, évente átlagosan 30 százalékkal emelkedett. Bár tavaly egy kissé megtorpant a növekedés, de így is tíz százalékot tett ki. A kétoldalú áruforgalom értéke 2007-ben mintegy kilencmilliárd dollárt ért el, ebből a Magyarországra irányuló orosz export 6,2 milliárd, míg a többi az Oroszországba érkezett magyar kivitel volt. Az előbbi 90 százalékát kőolaj és földgáz teszi ki, míg a magyar áruk 57 százaléka gépipari és szállítási termék.

Dmitro Tkacs, Ukrajna rendkívüli és meghatalmazott nagykövete elmondta: országa aktívan részt kíván venni a záhonyi projektben. A tervek szerint a 2012-es, Lengyelországgal közösen rendezendő labdarúgó Európa-bajnokságig kiépítik a közútisztráda-kapcsolatot a magyar határig, megnövelik a csop–záhonyi közúti határátkelő kapacitását – ez egy új Tisza-híd megépítését jelenti –, továbbá tervezik, hogy a beregsurányi közúti határátkelőt szintén alkalmassá teszik a kamionforgalomra. Szólt arról is, hogy az ukrán–magyar árucsere-forgalom az utolsó három évben több mint a kétszeresére emelkedett, és tavaly várhatóan elérte a 2,5 milliárd dollárt, ez csekély magyar többletet mutat.

Programelemek

Ipari és logisztikai területek létrehozása.

A gazdaságot és a logisztikát segítő infrastruktúra fejlesztése.

A térségben működő kis- és középvállalkozások támogatása.

A gazdasági és logisztikai tevékenységet segítő közép- és felsőfokú képzés, valamint az átképzés fejlesztése.

Komplex marketing- és gazdaság-, valamint közlekedésdiplomáciai program áruforgalomban tevékenykedő cégeknek.

A gazdaságot és a logisztikát segítő infrastruktúra fejlesztése.

A térségben működő kis- és középvállalkozások támogatása.

A gazdasági és logisztikai tevékenységet segítő közép- és felsőfokú képzés, valamint az átképzés fejlesztése.

Komplex marketing- és gazdaság-, valamint közlekedésdiplomáciai program áruforgalomban tevékenykedő cégeknek.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.