Két kiadóban szerzett tulajdonrészt az Ulpius-ház Kiadó Kft. februárban – tájékoztatta a Világgazdaságot Kepets András, a társaság fő tulajdonos-ügyvezető igazgatója. Az Ulpius-ház megvásárolta a Háttér Kiadó 85 és a Jaffa Kiadó 25 százalékát, a Konkrét Könyvekben pedig még tavaly szerzett többségi tulajdont (korábban közvetlenül Kepets volt a résztulajdonosa).
Az összeálló kiadók egyfajta laza szövetséget alkotnak – mondja Kepets, aki hangsúlyozza, nem szervez cégcsoportot, nem akar másban, mint könyvekben és könyvesekben gondolkodni. Így talált rá két olyan emberre, akikkel együtt tudnak gondolkodni a folyamatosan változó piacon. Az Ulpius átveszi ezen kiadók kereskedelmi feladatait, kihasználják a szinergiákat, miközben valamennyi kiadó önállóan működik tovább, így a cégvezetőknek több ideje marad a kiadással foglaylkozni. A Háttér Kiadót továbbra is Balogh Anikó ügyvezető viszi tovább, míg a múlt év meglepetéskiadóját, a Jaffát Rados Richárd igazgató-társtulajdonos – tájékoztat az Ulpius vezetője. (További részletek a manager magazin márciusi számában.)
A Jaffában tulajdonos marad a Netvestor Zrt., amely a korábbi 51 százalékából 13-at értékesített az Ulpiusnak, míg Rados Richárd 12-t, így részesedése jelenleg 37 százalék. A Jaffa igazgatója elmondta: tulajdonosuk révén a PrintXBudavár természetes nyomdai kapcsolat számukra, s ez a jövőben az Ulpius irányába tovább fejleszthető. A Jaffa igazgatója, Rados Richárd az idén 30 új kiadványt jelentetne meg a tavalyi 24 után, s az a cél, hogy tartósan évi 30-40 címmel jelentkező céggé váljon, amelyet minőségi szerzők neve fémjelez. A kiadók együttműködése az egyre koncentrálódó könyvpiacon különösen jelentős, hiszen a három nagy könyvterjesztő hálózattal szemben csak egy erős kiadó vagy kiadói csoportosulás érhet el előnyös tárgyalási pozíciókat. Az Ulpius-ház mint zászlóshajó által vezetett „szövetség” pedig az idén már jelentőssé válhat. Az eddigi növekedési ütem alapján 2008-ban könnyűszerrel elérheti, sőt meg is haladhatja az egymilliárd forintot az Ulpius és az érdekkörébe tartozó kiadók nettó árbevétele, ez pedig kiskereskedelmi értékben mintegy kétmilliárd forint körüli forgalommal egyenértékű.
A magyar könyvpiac 2007-ben 66,9 milliárd forint kiskereskedelmi forgalmat bonyolított, s egy lassuló piacon a szépirodalmat és lektűrt kiadó Ulpius, a kultuszkönyveket kínáló Konkrét Könyvek, a tényirodalomra
és szépirodalomra koncentráló Jaffa és a főként szakkönyveket megjelentető Háttér Kiadó könyveinek részesedése – forgalom alapján – elérheti a három százalékot, ez pedig egy független csoportosulástól igen jó eredmény.
Úgy tűnik, befektetői szemmel is jó az az üzleti koncepció, amit Kepets András képvisel, ugyanis a Libri Könyvkereskedelmi Kft. egyik fő tulajdonosa, Balog Ákos 25 százalékot szerzett az Ulpius-házban az SQ Invest Ingatlanforgalmazó Kft. cégén keresztül.
Könnyen lehet, hogy a jövő a hasonló, független szövetségeké lehet a forrongó könyvpiacon, ahol a Libri és az Alexandra kiadót és könyvesbolthálózatot működtető Pécsi Direkt Kft. között még tavaly szeptemberben megszűnt a bizományosi szerződés, így számos – a Pécsi Direkt által kizárólagosan terjesztett – kiadó könyve lekerült a Libri polcairól. Mindez ugyan még nem rázza meg a két nagy láncot, de jelzi: kemény verseny dúl a legnagyobb szereplők között, s mert pozícióik tovább erősödnek, az visszahat a kiadók világára is. Közülük idővel nyilván egyre több csatlakozik majd valamelyik nagyobb céghez. Az Alexandra körül már így is hat, Matyi Dezső tulajdonában lévő és 13 független kiadó csoportosul, míg a Líra és Lant érdekkörébe hat kiadó tartozik, de Kolosi Tamás tulajdonos elnök-vezérigazgató a közelmúltban a csoport vásárlással és partnerséggel való bővítését hirdette meg. A Libri azonban közvetlenül csak könyv-kiskereskedelemmel foglalkozik. A konszolidálódó hazai könyvüzletben, amely első körben a könyvkereskedelmet érintette érzékenyen, a jövőben egymagukban csak a legnagyobb kiadók lesznek életképesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.