BUX 42,733.39
-2.96%
BUMIX 3,743.44
-0.90%
CETOP20 1,841.99
-0.52%
OTP 8,918
-4.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.00%
+0.99%
ZWACK 17,300
-0.57%
0.00%
ANY 1,545
-2.52%
RABA 1,115
-0.89%
0.00%
-0.63%
0.00%
-0.47%
OPUS 151.8
-0.78%
-1.00%
-0.79%
0.00%
-1.20%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,814
-4.16%
-0.38%
ALTEO 2,780
+0.72%
0.00%
+0.68%
0.00%
+0.85%
-3.23%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+9.83%
-5.24%
+0.74%
0.00%
+0.39%
NUTEX 10.05
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
+0.29%
0.00%
NAP 1,228
+3.02%
0.00%
+9.12%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egyre népszerűtlenebbek a dízelek - A benzinesekkel szemben már nincs nagy előny

A benzinnél lassan már csak néhány eurócenttel olcsóbb dízelüzemanyag csillaga leáldozóban van, a német iparági szervezetek felmérései pedig azt mutatják, 2015-re mintegy harmadával, 35 százalékra csökkenhet a forgalomban lévő dízelautók aránya.

A dízelüzemanyagok kedvező ára azonban nem általános jelenség: Angliában például ez a hajtóanyag jóval drágább, s a trend egész Nyugat-Európában megfigyelhető lesz – állítják a szakértők. S mivel a dízelautók újonnan és használtan is többe kerülnek benzines társaiknál, a dráguló hajtóanyag mellett hosszú távon sem éri majd meg magas áron kocsit venni. A Volkswagen (VW) német autóipari konszern egyik szóvivője szerint a dízelautók piaca telített, s innen már csak visszaesés várható.

Ezt mutatják a számok is: tavaly a dízelek aránya Európában elérte az 58 százalékot (egyes országokban ez az arány magasabb: Spanyol- és Franciaországban például minden tíz autóból hétbe dízelt tankolnak). Az emelkedés 2008 első három hónapjában torpant meg, mi több, az FH Gelsenkirchen gépjárműszegmenssel foglalkozó kutatóintézete szerint ezen időszak alatt 46 százalékra csökkent a dízelek aránya. Ennek egyik oka, hogy a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabb benzinmotorokat fejlesztettek ki a gyártók. Másrészt a dízelhajtású járművek a szigorítások és környezetvédelmi előírások ellenére is több káros anyagot juttatnak a levegőbe. A VW szóvivője úgy véli, mindezek ellenére még mindig megéri dízelmotort venni, hiszen fogyasztásuk száz kilométerre vetítve kevesebb. Más vélemények szerint viszont a legújabb fejlesztésű Otto-motorok hatékonysága már olyan jó, hogy a korábbiak harmadára lehet csökkenteni a fogyasztást.

Noha a benzinmotor-fejlesztésben hagyományosan a japán gyárak érték el a legjobb eredményeket, a FIAT már a piacon van a mindössze 1,4 literes T-Jet motorjának 120 és 150 lóerős változatával. Torino ugyanis hisz abban, hogy a kis hengerűrtartalmú, de nagy teljesítményű motorok révén nagymértékben lehet csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.

Valószínűleg Magyarországon is csökken a dízelautók forgalma, a számadatok azonban egyelőre nem ezt mutatják. Azonban ha a várható csökkenésről beszélünk, azt nem szabad elfelejtenünk, hogy máshonnan esik a nyugat-európai és máshonnan a magyar dízelpiac. Nálunk ugyanis a gázolaj-üzeműek aránya még mindig nem éri el az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik 30 százalékát – mondta a Világgazdaságnak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

A cikk itt folytatódik.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek