Gombamód szaporodnak országszerte a használt ruhákat forgalmazó üzletek. A piac növekedését a GfK Hungária közelmúltban készített felmérése is jelzi: annak ellenére, hogy a teljes, 345 milliárd forintos ruházati
piac tavaly még a két évvel korábbi értéket sem érte el, az úgynevezett „second hand” boltok forgalma 2006-hoz képest 5 milliárdról 7,3 milliárd forintra emelkedett. A tekintélyes növekedést a szakemberek a jó ár-érték aránnyal és a különlegességgel magyarázzák. Az idén még jobb forgalomra számítanak.
A használtruha-üzletek legnagyobb vonzerejét a széles választék és a sokszínűség adja – véli Feövenyessy Krisztina, a három üzletet és nagykereskedést működtető Garderobe hálózat ügyvezetője. E szegmens két-három évvel ezelőtt robbanásszerű fejlődésnek indult, az idén azonban már megfigyelhető a kereslet átalakulása: számos nemzetközi, olcsó cikkeket áruló ruházati lánc jelent meg Magyarországon. Ezek a vállalatok az ilyen üzletek egyik fő vásárlókörének számító tizenéveseket csábítják magukhoz – magyarázza az ügyvezető. Az exkluzív használtruha-boltok fő vásárlóközönségévé így az a 25 év feletti korosztály lép elő. Várhatóan nálunk is érezhető lesz az a tendencia, hogy a vevők nemcsak az ár, hanem a termékek stílusa miatt is használtruha-üzletekbe fognak járni.
Másodkézből származó ruhaneműkkel elsősorban kisvállalkozók kereskednek – nem hivatalos becslések szerint számuk elérheti a hat-hétezret, de a hazai piacon több nagyobb, több megyére kiterjedő hálózatot fenntartó cég is működik. Ilyen például az évi 600-800 millió forint forgalmat bonyolító, Dél-Magyarország legnagyobb használtruhaüzlet-hálózatát üzemeltető Angex 2004 Kft. Bálint Zsuzsanna ügyvezető igazgató úgy véli, a vásárlók szívesebben vesznek ilyen, de márkás árut. A legtöbb helyen kínált angol használt ruházatban olyan Magyarországon is népszerű márkákat sorakoztatnak fel a kereskedők, mint a Marks & Spencer, a Gap vagy a Next. Sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy ezeket újonnan vásárolják meg, így a turkálókban keresik meg a nekik tetsző darabot – fűzte hozzá.
A használtruha-forgalom előre tervezhető és kiszámítható: a szigorú minőségi vizsgálatnak alávetett, több szinten osztályozott és következetesen árazott termékeket valamennyi városban keresik, s várhatóan ez nem változik – tekint a következő évekre Harsányi Enikő, az észak-magyarországi áruházakat működtető London Store Kft. ügyvezető igazgatója. Hazánkban az alacsonyabb árkategóriás ruházati cikkekben két csatorna jelenik meg: a használtruha-üzletek, valamint a távol-keleti boltok. Alapvető különbség van a termék és a vásárlóréteg között is. A használtruha-üzletekben nincsenek méretsorok, valamennyi ruhadarab egyedi. Versenyhelyzetet mégis generál a ruházati üzletek sokszínűsége, de bizonyos esetekben – például ha az adott városban egy helyen koncentrálódik a ruházati kiskereskedelem – a távol-keleti boltok és a használtruha-egységek akár még erősítő hatással is lehetnek egymásra.
Nyugat-Európában számos üzlet kínál egyenként, gondosan válogatott használt ruhákat. Londonban egész városnegyedeket uralnak az ilyen jellegű boltok. A hazai kereskedők szerint akár az is elképzelhető, hogy Budapesten az egykor exkluzív divatüzletek negyedeként emlegetett Rákóczi út lehet a second hand boltok hazai gyűjtőhelye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.