BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külföldre tartó mélyépítők

Korábban soha nem tapasztalt válságba került a hazai mélyépítő ágazat az elmúlt időszakban, elsősorban a kormányzati megbízások visszaesése miatt. Másfél évig gyakorlatilag nem volt komolyabb mértékű autópálya-építési megrendelés, mivel elfogyott az erre a célra fordítható pénz – vázolta a helyzetet Pallay Tibor, az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) alelnöke. A jelenlegi válság talán azért is szembetűnőbb, és rázza meg sokkal jobban az egész ágazatot, mint a korábbi visszaesések, mert egy nagyon felfűtött időszak után következett be. Míg a rendszerváltást követően egy időben legfeljebb 3-4 autópálya-szakasz épült, addig az utóbbi hét-nyolc évben volt olyan alkalom, amikor 12 szakaszon dolgoztak egyszerre a hazai és nemzetközi építőipari vállalatok – közölte Pallay Tibor.

Az állami beruházások visszaesése okozta válságból a kiutat az európai uniós források felhasználása mellett a külföldi térnyerés jelentheti a magyar cégeknek. Jelenleg a legvonzóbb célpont a hazai vállalatok számára Románia, hiszen keleti szomszédunk is EU-tag, így már komoly forrásokat kap a közösségtől, ugyanakkor ott jóval roszszabb helyzetben van a közlekedési infrastruktúra, mint itthon – mondta el Pallay Tibor. Nemcsak a jelentős, de a közepes méretű magyar cégek is megjelentek már Romániában, s ez a túlélést jelentheti számukra.

A Vegyépszer Zrt. úttörőnek számít a hazai vállalatok között a román piacon, a társaság négy éve vásárolt fel keleti szomszédunknál egy kisebb építőipari céget, jelenleg pedig két leányvállalata van, Csíkszeredán és Nagyváradon. Emellett mindkét városban létesítettek fióktelepet, amelyek az anyacég referenciáit felmutatva indulhatnak versenybe a megbízásokért – tudtuk meg Farkas Lászlótól, a társaság külföldi projektek üzletágának igazgatójától.

A Vegyépszer romániai érdekeltségei az idén mintegy 40 millió euró értékű útépítési és útjavítási munkát végeznek Romániában. Többek között Zsilvásár (Tirgu Jiunál) egy 35 kilométeres útszakasz felújítására nyertek el megbízást 25 millió euró értékben, ők építik a kolozsvári elkerülő út hármas szakaszát kilencmillió euróért, illetve Nagybányán szintén útfelújításon dolgoznak, négymillió euró értékben. Emellett előrehaladott állapotban van a csatornák és szennyvíztisztítók építésére szóló szerződések előkészítése, ezek kapcsán összesen 30 millió euró értékű megbízásra számítanak a Vegyépszernél. Farkas László megítélése szerint a társaság idei forgalmának várhatóan már mintegy 15 százalékát adják majd a romániai projektekből származó bevételek. A határon túli megjelenést elsősorban a hazai piacon rendkívül kiélezetté vált verseny tette szükségessé a Vegyépszer számára. Míg az európai uniós csatlakozás előtt mindössze 4-5 olyan cég akadt az országban, amelynek megfelelő referenciái voltak nagyméretű mélyépítési projektek lebonyolítására, addig a piac megnyílásával egy-egy megbízásra már 8-10 jelentkező is akad. Farkas László példaként említi az M43-as Makó és Szeged közötti szakaszának pályázatát, amelyre több mint egy tucatnyi cég és konzorcium jelentkezett.

A Vegyépszer egyelőre a romániai jelenlét kiterjesztésére összpontosít, de folyamatosan figyelik a lehetőségeket a többi térségbeli országban is. Így például vonzó piac lehet Bosznia-Hercegovina, ahol egy érdekeltségük révén már megjelentek, és út-, valamint hídépítési tendereken indulnának.

Speciális helyzetben van a március végéig külföldi tulajdonban lévő Hídépítő Zrt., amelynek francia tulajdonosa nem támogatta, hogy a társaság külföldön próbáljon megbízásokat szerezni. Miután azonban március végén Apáthy Endre, a vállalat korábbi vezérigazgatója megszerezte a céget, a Hídépítő is igyekszik nyitni a külföldi piacok felé – közölte érdeklődésünkre Fehér László, a társaság jelenlegi vezérigazgatója. Túl sokat ugyanakkor nem várnak a vállalatnál az országhatárokon túli megjelenéstől, Fehér László elmondása szerint ugyanis igazán eredményes csak a tőke- és tudáskivitel lehet. A megoldást a külföldi leányvállalat alapítása jelentené, azonban ez a tőkehiányos magyar cégek számára nehezen megvalósítható – tette hozzá a Hídépítő vezérigazgatója.

A magyar építőipari vállalkozások számára a szomszédos országok jelenthetik a célpiacokat, így Románia, Ukrajna, Horvátország és Szlovákia. A Hídépítő ugyan lemaradt a többi jelentős hazai cégtől a külföldi projektek esetében, de Csehországban elnyertek egy NATO-tendert, amelynek keretében egy speciális üzemanyagtöltő bázist építenek fel – mondta el Fehér László. Jelenleg is tart az aradi bevásárlóközpont és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra létrehozására kiírt tender, amelyen egy konzorcium tagjaként a Hídépítő Zrt. is részt vesz – mondta el a cég vezetője.

Szerbia is vonzó

További vonzó célpont lehet a hazai mélyépítő cégek számára Szerbia, amely komoly lehetőségeket kínál majd, ha konszolidálódik a politikai helyzet. Az ottani szituáció ahhoz hasonló, mint amilyenben a magyar piac volt 1989-ben, amikor az osztrák társaságok megjelentek nálunk – állítja Pallay Tibor.

A magyar vállalatok számára tehát adott a lehetőség, hogy hasonló szerepet vállaljanak Szerbiában, mint az osztrák építőipari cégek Magyarországon.

A magyar vállalatok számára tehát adott a lehetőség, hogy hasonló szerepet vállaljanak Szerbiában, mint az osztrák építőipari cégek Magyarországon.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.